Challenges and learned lessons stemming from dialog and profession: what basic education teachers have to say
Chamada Temática: Gestão e Trabalho Pedagógico na Educação Básica e suas Interfaces com a Formação dos Profissionais da Educação
Abstract
The reflection on the impacts of contemporary educational policies on the work and training of teachers indicates the advancement of the neoliberal perspective that denies the condition of these professionals as persons and intellectuals, trying to reduce them to the figure of technicians who adapt to regulatory strategies and seek achieve better results, with fewer and fewer resources. Dialectically, formative experiences guided by valuing the knowledge, trajectories and experiences of these subjects have also been recorded. This text aims to reflect, from the dialogicity and its principles, on the limits and possibilities of learning of the teaching profession in the face of the influences of the current educational policies. Through reflective dialogic circles carried out with thirteen teachers, aspects that articulate life, training and work were discussed. The results, analyzed from Freire (1967, 1987, 1996, 2000) and other authors who present dialogicity as a theoretical, political and methodological perspective, point out that the learning of the teaching profession, in the current context, demands a critical and problematic orientation that guide the Limit Situations that brake the possibilities of humanization and the Unviable Viables that result from hoping as a political and ethically situated attitude towards the profession and the context in which it is inserted.
Downloads
References
Alarcão, I. (2011). Professores reflexivos em uma escola reflexiva (8a ed., Coleção Questões de Nossa Época). São Paulo, SP: Cortez.
Bondía, J. L. (2002). Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira de Educação, 6(19), 20-28. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003.
Candau, V. M. F. (2017). Abecedário de educação e interculturalidade. Rio de Janeiro, RJ: UFRJ; Cinead.
Charlot, B. (2016). Da relação com o saber às práticas educativas. São Paulo, SP: Cortez.
Constituição da República Federativa do Brasil de 1988 (1988, 5 outubro). Diário Oficial da União, Brasília.
Domingues, I. (2009). O coordenador pedagógico e o desafio da formação contínua do docente na escola (Tese de Doutorado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo.
Franco, M. A. S., & Pimenta, S. G. (2016). Didática multidimensional: por uma sistematização conceitual. Educação & Sociedade, 37(135), 539-553. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302016136048
Freire, P. (1967). Educação como prática de liberdade. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.
Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.
Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa (43a ed.). São Paulo, SP: Paz e Terra.
Freire, P. (1997). Professora, sim. Tia, não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo, SP: Olho d’água.
Freire, P. (2000). Pedagogia da indignação: cartas pedagógicas e outros escritos. São Paulo, SP: Editora Unesp.
Freire, P., & Shor, I. (1986). Medo e ousadia: o cotidiano do professor (A. Lopez, Trad., L. L. Oliveira, rev. técnica). Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.
Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística [IBGE]. (2018). Pesquisa Nacional de Amostra por Domícílios. Educação – 2018. Recuperado de https://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv101657_informativo.pdf
Lei nº13.005 de 20 de junho de 2014 (2014, 20 junho). Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília.
Lei nº 9.394 de 20 de dezembro de 1996 (1996, 20 dezembro). Estabelece Diretrizes e Bases da Educação Nacional e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília.
Lima, M. S. L. (1995). O estágio supervisionado como elemento mediador entre a formação inicial do professor e a educação contínua (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.
Nadal, B. G. (2019). Cultura, organização escolar e coordenação pedagógica: espaços de interseção. Acta Scientiarum. Education, 42(1), e41727. DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v42i1.41727
Nascimento, A. M. (2012). O estágio curricular supervisionado no curso de Pedagogia: diálogo entre universidade e escola à luz de Paulo Freire (Dissertação de Mestrado). Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual do Ceará, Fortaleza.
Peroni, V. M. V. (2003). Política educacional e papel do estado no brasil dos anos 1990. São Paulo, SP: Xamã.
Pimenta, S. G. (2011). Para uma ressignificaçãoda Didática. In S. G. Pimenta (Org.), Didática e formação de professores: percursos e perspectivas em Brasil e Portugal (p. 23-88). São Paulo, SP: Cortez.
Quijano, A. (2009). Colonilialidade do poder e classificação social. In B. S. Santos, & M. P. Meneses (Orgs.), Epistemologias do sul (p. 73-118). Coimbra, PT: Almedina.
Resolução CNE/CP nº 2 de 20 de dezembro de 2019 (2019, 20 dezembro). Brasil. (2019). Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União, Brasília.
Resolução CNE/CP nº 2 de 22 de dezembro de 2017 (2017, 22 dezembro). Brasil (2017). Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Diário Oficial da União, Brasília.
Resolução nº 4 de 13 de julho de 2010 (2010, 13 julho). Define Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Diário Oficial da União, Brasília.
Resolução CNE/CP nº 4 de 17 de dezembro de 2018 (2018, 17 dezembro). Brasil (2018). Institui a Base Nacional Comum Curricular na Etapa do Ensino Médio (BNCC-EM), como etapa final da Educação Básica, nos termos do artigo 35 da LDB, completando o conjunto constituído pela BNCC da Educação Infantil e do Ensino Fundamental, com base na Resolução CNE/CP nº 2/2017, fundamentada no Parecer CNE/CP nº 15/2017. Diário Oficial da União, Brasília.
Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. (2016). Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais cujos procedimentos metodológicos envolvam a utilização de dados diretamente obtidos com os participantes ou de informações identificáveis ou que possam acarretar riscos maiores do que os existentes na vida cotidiana, na forma definida nesta Resolução. Diário Oficial da União, Brasília.
Ribeiro, D. (2017). O que é o lugar de fala? (Coleção Feminismos Plurais). Belo Horizonte, MG: Letramentos.
Santos, F. A. (2016). Do global ao local: a implantação das políticas de responsabilização docente, gestão gerencial e avaliação por resultados. Acta Scientiarum. Education, 38(3), 293-302. DOI: https://doi.org/10.4025/actascieduc.v38i3.28047
Sguissardi, V. (2005). Universidade pública estatal: entre o público e privado/mercantil. Educação & Sociedade [online], 26(90), 191-222. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302005000100009
Silva, T. T. (2015). A nova direita e as transformações na pedagogia da política e na política da pedagogia. In P. A. A. Gentili & T. T. Silva (Orgs.), Neoliberalismo, Qualidade Total e. Educação: Visões críticas (15a ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Triviños, A. S. (2006). A dialética materialista e a prática social. Movimento, 12(2), 121-142. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-8918.2899
Vázquez, A. S. (1997). Filosofia da práxis (L. F. Cardoso, Trad., 2a ed.). Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.
Zeichner, K. M. (2013). Políticas de formação de professores nos Estados Unidos: como e porque elas afetam vários países do mundo. Belo Horizonte, MG: Autêntica.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in part or in its entirety.
The copyright belongs exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal are the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distributing the material in any medium or format) and adaptation (remixing, transforming, and building upon the material thus licensed for any purpose, including commercial purposes) are permitted.
It is recommended that you read this link for more information on the subject: providing credits and references correctly, among other crucial details for the proper use of the licensed material.