Guiding-executing dimension of teaching activity: an experience with the continuing education of professionals in Early Childhood Education
Abstract
This article aims to portray and understand the training professionals in early childhood education in the municipal public education network in Cascavel - PR, their course and the challenges of its continuity. For this, it is based on the Historical-Cultural Theory, especially in the Activity category and presents reflective elements on the continuing education of professionals in early childhood education, inserting the teacher in teaching activity. The text socializes the formative trajectory advocated in the direction of forming trainees, based on the experience unleashed in the municipal public school system in Cascavel-PR. In addition to listing some challenges in the training of professionals in this stage of basic education, which reflect, to a certain extent, the general educational problems, this article discusses some possibilities of action in the direction of qualifying the pedagogical work to be developed in early childhood education, whose proposal was the organization of formation based on four spheres, mobilizing different training fronts (teacher-trainers; team-SEMED, coordinators and coordinators of schools and CMEIs and early childhood education professionals), with the intention of collectively creating conditions for a continuous and permanent formation, aiming at the historical-cultural conception of education as the humanization of the subjects involved. Thus, in the course of continuing education it is essential to form and create conditions so that actions and operations, through the process of planning and organizing teaching as a social meaning in teaching activity, acquire personal meaning and become a source of teacher self-development, ensuring the conscious character in the unity between the principles of orientation and execution.
Downloads
References
Basso, I. S. (1998). Significado e sentido do trabalho docente. Cadernos CEDES, 19(44), 19-32. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32621998000100003
Brasil. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm
Brasil. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. (1996). Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf
Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. (2002). Resolução CNE/CP nº 1, de 18 de fevereiro de 2002. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, DF. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_02.pdf
Brasil. Presidência da República. Casa Civil. Subchefia para Assuntos Jurídicos. (2013). Lei nº 12.796, de 4 de abril de 2013. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para dispor sobre a formação dos profissionais da educação e dar outras providências. Brasília, DF. Recuperado de https://bitiurl.com/aOAQG
Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. (2015). Resolução CNE/CP nº 2, de 1 de julho de 2015. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Brasília, DF. Recuperado de https://bitiurl.com/Wrcph
Brasil. Conselho Nacional de Educação. (2017). Resolução CNE/CP nº 2, de 22 de dezembro de 2017. Institui e orienta a implantação da Base Nacional Comum Curricular, a ser respeitada obrigatoriamente ao longo das etapas e respectivas modalidades no âmbito da Educação Básica. Brasília, DF. Recuperado de https://bitiurl.com/vmfbQ
Brasil. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. (2019). Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019. Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional comum para Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Brasília, DF. Recuperado de https://bitiurl.com/wxvHd
Cascavel. (2000). Decreto nº 5.166, de 05 de dezembro de 2000. Cria os centros de Educação Infantil. Cascavel, PR. Recuperado de https://leismunicipais.com.br/a/pr/c/cascavel/decreto/2000/517/5166/decreto-n-5166-2000-cria-os-centros-de-educacao-infantil
Cascavel. Secretaria de Educação. (2008). Currículo para Rede Pública Municipal de Ensino de Cascavel. Cascavel, PR: Ed. Progressiva.
Cascavel. Secretaria de Educação. (2019). Plano Municipal para Infância e Adolescência PMIA (2019-2024). Cascavel, PR. Recuperado de https://bitiurl.com/HuSQk
Cascavel. Câmara Municipal. (2012). Lei nº 6.008, de 28 de março de 2012. Dispõe sobre alterações no Plano de Cargos, Vencimentos e Carreiras do servidor Público Municipal, Lei Municipal n.º 3.800/ 2004 e na Lei Municipal n.º 4.212/ 2006, Plano de Cargo, Carreira, Salários e Valorização dos Professores da Rede Pública Municipal de ensino de Cascavel. Cascavel, PR.
Cascavel. Câmara Municipal. (2014). Lei nº 6.445, de 29 de dezembro de 2014. Dispõe sobre a reestruturação e gestão do plano de cargos, carreiras, remuneração e valorização dos profissionais do magistério da rede pública municipal de ensino no município de Cascavel. Cascavel, PR.
Cascavel. Câmara Municipal. (2015a). Lei nº 6.496, de 24 de junho de 2015. Plano Municipal de Educação - PME. Cascavel, PR.
Cascavel. Conselho Municipal de Educação. (2015b). Deliberação CME nº 001, de 17 de novembro de 2015. Altera o Artigo 5º e acrescenta o Artigo 8º - A da Deliberação nº 004/2013/CME/Cascavel. Cascavel, PR: CMEC.
Dias, M. S., & Souza, N. M. (2017). A atividade de formação do professor na licenciatura e na docência. In M. O. Moura (Org.), Educação escolar e pesquisa na teoria histórico-cultural (p. 183-210). São Paulo, SP: Loyola.
Franco, P. L. J., & Longarezi, A. M. (2011). Elementos constituintes e constituidores da formação continuada de professores: contribuições da teoria da atividade. Educação e Filosofia, 25(50), 557-582. DOI: https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.issn.0102-6801.v25n50a2011-07
Leontiev, A. N. (1978). O desenvolvimento do psiquismo. Lisboa, PT: Horizonte Universitário.
Leontiev, A. N. (1988). Uma contribuição à teoria do desenvolvimento da psique infantil. In L. S. Vigotskii, A. R. Luria, & A. N. Leontiev, Linguagem, desenvolvimento e aprendizagem (M. P. Villalobos, Trad., p. 59-83). São Paulo, SP: Ícone.
Moraes, S. P. G., Lazaretti, L. M., & Arrais, L. F. L. (2018). Formar formando: o movimento de aprendizagem docente na oficina pedagógica de matemática. Obutchénie. Revista de Didática e Psicologia Pedagógica, 2(3), 643-668. DOI: https://doi.org/10.14393/OBv2n3.a2018-47439
Moreira, J. A. S., Saito, H. I., Volsi, M. E. F., & Lazaretti, L. M. (2019). Valorização dos profissionais ou desprofissionalização na educação infantil? ‘novas’ e ‘velhas’ representações do professor. Revista Eletrônica de Educação, 1(12), 1-15. DOI: http://dx.doi.org/10.14244/198271992663
Moura, M. O., Sforni, M. S. F., & Lopes, A. R. (2017). A objetivação do ensino e o desenvolvimento do modo geral da aprendizagem da atividade pedagógica. In M. O. Moura, Educação escolar e pesquisa na teoria histórico-cultural (p. 71-100). São Paulo, SP: Edições Loyola.
Moura, M. O., Araujo, E. S., & Serrão, M. I. B. (2019). Atividade orientadora de ensino: fundamentos. Linhas Críticas, 24(1), 411-430. DOI: https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.19817
Petrovski, A. (1985). Psicología general: manual didáctico para los institutos de pedagogia. Moscou. RU: Editorial Progreso.
Saviani, D. (2008). Escola e democracia. Campinas, SP: Autores Associados.
Saviani, D. (2014). O lunar de sepé: paixão, dilemas e perspectivas na educação. Campinas, SP: Autores Associados.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in part or in its entirety.
The copyright belongs exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal are the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distributing the material in any medium or format) and adaptation (remixing, transforming, and building upon the material thus licensed for any purpose, including commercial purposes) are permitted.
It is recommended that you read this link for more information on the subject: providing credits and references correctly, among other crucial details for the proper use of the licensed material.