Teachers’ education as a responsibility of the pedagogical counsellor – between assignments and the daily cobweb of challenges

Chamada Temática: Gestão e Trabalho Pedagógico na Educação Básica e suas Interfaces com a Formação dos Profissionais da Educação

Keywords: public school; school day-to-day; teachers’ education; pedagogue; pedagogical counselling

Abstract

The democratization of education brought forth the need of reviewing school organization design to comprise society and individuals’ plurality of profiles and expectations. In school universe, this diversity of profiles covers not only students, but also teachers and other actors. In such a scenario, one redesigns educational and pedagogical practices and processes (Alarcão & Roldão, 2008; Brzezinski, 2014). This reconfiguration directly influences teacher’s education, highlights both how it is necessary for school to turn itself into an education space and the importance of the pedagogical counsellor to make it happen. This article, based on the contribution of Lomonico (2005), Franco, Libâneo and Pimenta (2011), Almeida, Souza and Placco (2016), focuses teachers’ education as an assignment of the pedagogical counsellor, specially, in public school context. This article takes into account the pedagogical counsellor assignments as prescribed by law and his/her daily activities (Malinoski, 2014). Therefore, it aims to clarify which actions, concerned with teacher’s education, are accomplished by pedagogical counsellors. Based on the results of descriptive studies marked with qualitative features (Gatti & André, 2011), whose data were produced from semi structured interviews with pedagogical counsellors who work at public schools of Duque de Caxias City/Rio de Janeiro. Results indicate that the interviewed pedagogical counsellors understand teachers’ education as one of their assignments and as essential to turn school into a space for citizenship education and reiterate their intention to be more attentive to this issue. In despite of this, they report that administrative and teaching assistance activities disturb their work routine, what causes difficulty to the proposition of more systematic and less haphazard education actions. As a result, it is possible to verify that a broader understanding of the teachers’ education as an assignment of the pedagogical counsellor implies the interconnections among the prescribed, the intended and the accomplished issues.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarcão, I., & Roldão, M. C. (2008) Supervisão: um contexto de desenvolvimento profissional dos professores. Mangualde, PT: Pedago.

Algebaile, E. (2009). Escola pública e pobreza no Brasil: a ampliação para menos. Rio de Janeiro, RJ: Lamparina.

Almeida, L. R., Souza, V. M. N., & Placco, L. R. A. (2016). Legislado versus executado: análise das atribuições formativas do coordenador pedagógico. Revista Estudos em Avaliação Educacional, 27(64): 70-94. DOI: https://doi.org/10.18222/eae.v27i64.3647

Alves, N., & Oliveira, I. B. (2004). Imagens de escolas: espaços tempos de diferenças no cotidiano. Educação e Sociedade, 25(86), 17-36. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302004000100003

Brzezinski, I. (2014). Formação de profissionais da educação (2003-2010). Brasília, DF: INEP.

Certeau, M. (1994). A invenção do cotidiano: artes do fazer. Petrópolis, RJ: Vozes.

Cunha, R. C. O. B., & Prado, G. V. T. P. (2006). O professor e sua formação: representações de coordenadores pedagógicos. Gestão e Ação, 9(3), 381-392. Recuperado de http://www.gestaoemacao.ufba.br/revistas/rgav9n3renatacunha.pdf

Duarte, R. (2004). Entrevistas em pesquisas qualitativas. Educar em Revista, 24, 213-225. DOI: https://doi.org/10.1590/0104-4060.357

Dugnani, L. A. C. (2011). Os sentidos do trabalho para o orientador pedagógico: uma análise da perspectiva da psicologia histórico-cultural (Dissertação de Mestrado). Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Campinas.

Franco, M. A. S. (2008). Entre a lógica da formação e a lógica das práticas: a mediação dos saberes pedagógicos. Educação e Pesquisa, 34(1), 109-126. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022008000100008

Franco, M. A. S., Libâneo, J. C., & Pimenta, S. G. (2011). As dimensões constitutivas da Pedagogia como campo de conhecimento. Educação em Foco, 14(17), 55-78. DOI: https://doi.org/10.24934/eef.v14i17.103

Gatti, B. A., & André, M. (2011). A relevância dos métodos de pesquisa qualitativa em educação no Brasil. In W. Weller, & N. Pfaff (Orgs.), Metodologias da pesquisa qualitativa em Educação: teoria e prática (v. 2, p. 29-38). Petrópolis, RJ: Vozes.

Gatti, B. A., & Barreto, E. S. S. (Orgs.), (2009). Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília, DF: Unesco.

Huot, F. (2014). Missions: de la loi aux circulaires. e-novEPS, 7. Recuperado de https://www.pedagogie.ac-nantes.fr/medias/fichier/enoveps_n_7p1huot_1407929573543.pdf

Imbernón, F. (2009). Formação permanente do professorado: novas tendências. (S. Valenzuela, Trad.). São Paulo, SP: Cortez.

Lei nº 6.027, de 29 de agosto de 2011. (2011). Dispõe sobre a criação do cargo de professor docente de regime de 30 horas semanais, estrutura o quadro base da carreira de magistério público estadual e dá outras providências. Assembleia Legislativa, Rio de Janeiro.

Lomonico, C. F. (2005). Atribuições do coordenador pedagógico. São Paulo, SP: Edicon.

Lüdke, M., & André, M. E. D. A. (1986) Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo, SP: EPU.

Malinoski, M. G. S. (2014). Um olhar sobre o cotidiano escolar: prática docente e compromisso discente (Tese de Doutorado). Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba.

Ministère de l’Éducacion du Quebec (2001). La formation à l’enseignement: lles orientations, les compétences professionnelles. Quebec. Recuperado de https://bitlybr.com/2PsP

Nono, M. A. (2011). Professores iniciantes: o papel da escola em sua formação. Porto Alegre, RS: Mediação.

Nóvoa, A. (2017). Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Caderno de pesquisa, 47(166). DOI: https://doi.org/10.1590/198053144843

Parecer CNE/CP nº 05, de 13 de dezembro de 2005. (2005). Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de graduação em Pedagogia. Encaminhado para homologação do MEC. Brasília. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/pcp05_05.pdf

Pereira, J. E. D. (2006). Formação de professores: pesquisas, representações e poder. Belo Horizonte, MG: Autêntica.

Pimenta, S. G., & Lima, M. S. L. (2012). Estágio e docência (7a ed.). São Paulo, SP: Cortez.

Placco, V. M. N. S., & Silva, S. H. S. (2000). A formação do professor: reflexões, desafios, perspectivas. In E. B. G. Bruno, L. R. Almeida, & L. H. S. Christov (Orgs.), O coordenador pedagógico e a formação docente (p. 25-32). São Paulo, SP: Loyola.

Placco, V. M. N. S., Almeida, L. R., & Souza, V. L. T. (2011). Relatório - O coordenador pedagógico e formação de professores: intenções, tensões e contradições. São Paulo, SP: FVC.

Prefeitura de Duque de Caxias. (2015). Regimento escolar das unidades escolares do Municipio de Duque de Caxias. Duque de Caxias, RJ: Secretaria Municial de Educação.

Resolução CNE/CP n° 1, de 15 de maio de 2006. (2006). Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o curso de graduação em Pedagogia, Licenciatura. Diário Oficial da União, Brasília.

Resolução CNE/CP nº 2, de 1 de julho de 2015. (2015). Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a formação inicial em nível superior (cursos de licenciatura, cursos de formação pedagógica para graduados e cursos de segunda licenciatura) e para a formação continuada. Diário Oficial da União, Brasília.

Resolução CNE/CP nº 2, de 20 de dezembro de 2019. (2019). Define as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Inicial de Professores para a Educação Básica e institui a Base Nacional Comum para a Formação Inicial de Professores da Educação Básica (BNC-Formação). Diário Oficial da União, Brasília.

Resolução CNE/CEB nº 4, de 13 de julho de 2010. (2010). Define Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais para a Educação Básica. Diário Oficial da União, Brasília.

Saviani, D. (1999) A supervisão educacional em perspectiva histórica: da função à profissão pela mediação da ideia. In: N. S. C. Ferreira (Org.), Supervisão Educacional para uma escola de qualidade (p. 13-38). São Paulo, SP: Cortez.

Shulman, L. (2014) Conhecimento e ensino: fundamentos para a nova reforma. Cadernos Cenpec, 4(2), 196-229. DOI: http://dx.doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v4i2.293

Published
2021-11-29
How to Cite
Ribeiro, A. E. do A., Baptista, A. R., & Ribeiro , A. do A. (2021). Teachers’ education as a responsibility of the pedagogical counsellor – between assignments and the daily cobweb of challenges. Acta Scientiarum. Education, 43(1), e55542. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v43i1.55542
Section
Teachers' Formation and Public Policy