A genealogy of teaching through the beginning of initial formation of Chemistry teachers in Brazil

Chamada Temática: Gestão e Trabalho Pedagógico na Educação Básica e suas Interfaces com a Formação dos Profissionais da Educação

Keywords: teacher training; chemistry teaching; didactics.

Abstract

It is sought, through a genealogical perspective (Foucault, 2015), to present the window game that configures the establishment of Specific/Special Didactics of Chemistry in the courses of formation of Chemistry teachers in Brazil. The analytics proposed here follows the historical line of the conformation of a notion of Didactics from the perspective outlined by Comenius (2006), going through the production of archives that materialize its development in the national scenario, until the displacement of General Didactics, originated from Pedagogy, for Specific/Special Didactics, located in the other degrees. The intertwining of these forces follows the bias of the emergence of Specific/Special Didactics of Chemistry in the Brazilian scenario, with the inheritance and promise-slogan that the mastery of didactic techniques would guarantee the formation of a teacher capable of teaching everything to everyone.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bedoya, I. J. (2005). Epistemología y Pedagogía: Ensayo histórico crítico sobre objeto y método pedagógicos (6a ed.). Bogotá, CO: Eco Ediciones.

Comenius, J. A. (2006). Didática Magna (3a ed.). São Paulo, SP: Martins Fontes.

Cordeiro, J. (2007). Didática. São Paulo, SP: Contexto.

Corrêa, G. C. (2000). O que é a escola?. In M. Oly Pey. (Org.), Esboço para uma história da escola no Brasil (p. 51-84). Rio de Janeiro, RJ: Achiamé.

Corrêa, G. C. (2005). Um corpo para a tolerância. In E. Passeti, & S. Oliveira (Orgs.), A tolerância e o intempestivo (p. 177-187). Cotia, SP: Ateliê Editorial.

Corrêa, G. C. (2006). Educação, comunicação, anarquia: procedências da sociedade de controle no Brasil. São Paulo, SP: Cortez.

Dallabrida, N. (2001). A fabricação escolar das elites: o Ginásio Catarinense na primeira república. Florianópolis, SC: Cidade Futura.

Decreto-Lei nº 1.190 de 4 de abril de 1939. (1939). Dá organização à Faculdade Nacional de Filosofia. Diário Oficial da União, Brasília.

Decreto-Lei nº 8.530 de 2 de janeiro de 1946. (1946). Lei orgânica do ensino normal. Diário Oficial da União, Rio de Janeiro.

Foucault, M. (2001). Médecins, juges et sorciers au XVII siècle. In M. Foucault. Dits et Ecrits I, 1954-1975 (p. 121-128). Paris, FR: Quarto-Gallimard.

Foucault, M. (2015). Microfísica do poder. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.

Freitas, L. C. (1985). Notas sobre a especificidade do pedagogo e sua responsabilidade no estudo da teoria e prática pedagógicas. Revista Educação e Sociedade, 7(22), 12-19.

Gil, A. C. (2007). Didática do ensino superior. São Paulo, SP: Atlas.

Gonçalves, R. (1982). Didática geral (13a ed.). Rio de Janeiro, RJ: Freitas Bastos.

Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971. (1971). Fixa Diretrizes e Bases para o ensino de 1° e 2º graus, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília.

Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996). Fixa Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Diário Oficial da União, Brasília.

Parecer CNE/CP 009, de 8 de maio de 2001. (2001). Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação de Professores da Educação Básica, em nível superior, curso de licenciatura, de graduação plena. Brasília, DF: Ministério da Educação.

Veiga, I. P. A. (1988). Repensando a didática. Campinas, SP: Papirus.

Published
2021-11-29
How to Cite
Rigue, F. M., & Corrêa, G. C. (2021). A genealogy of teaching through the beginning of initial formation of Chemistry teachers in Brazil. Acta Scientiarum. Education, 43(1), e57322. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v43i1.57322
Section
Teachers' Formation and Public Policy