Theoretical supports and reflections on ethics in educational research in Brazil: brief analysis and mapping of doctorate's theses

Keywords: research ethics; ethical procedures; education research

Abstract

The article aims to examine the ethical criteria established in Brazilian legislation that guide research with human beings, in the theses defended and approved between the years 2017 to 2019, of the Graduate Program in Education of a public university located in the southeast region of the country with high evaluation by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES). The research was based on bibliographic and documentary analysis. The work is organized in three parts: 1) it proceeds to a brief discussion on ethics in academic research in Brazil; 2) it addresses the regulatory mark of ethics in education research in Brazil and 3) it examines the ethical procedures used in doctoral theses in Education - object of the investigation. In the analysis and treatment of the data collected, we found that, of the 154 theses examined, 107 met the ethical and legal criteria established in national resolutions. Of this amount, only 71 theses were submitted to the university's ethics committee; 36 theses presented the need for submission and were not submitted. In this generic analysis, it is concluded that ethical research procedures demand greater diffusion in the academic environment related to research in Education. In this sense, we recognize and defend the importance of feeding and deepening the debate on research ethics, in order to build specific regulatory marks for the Human and Social Sciences and, particularly, for the Education area, respecting their singular methodologies and objects of research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação. (2019). Ética e pesquisa em Educação: subsídios (Vol. 1). Rio de Janeiro, RJ: ANPEd.

Beauchamp, T. L. & Childress, J. F. (1979). Principles of biomedical ethics. New York: Oxford University Press.

Brasil. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. (1988). Resolução n. 1, de 14 de junho de 1988. Aprova as Normas de Pesquisa em Saúde. Estabelece aspectos éticos em pesquisa em seres humanos. Revoga a portaria 16 de 27.11.81, da Divisão Nacional de Vigilância Sanitária de Medicamentos que instituiu o termo de consentimento de risco (TCR). Brasília, DF: CNS.

Brasil. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. (1996). Resolução n. 196, de 10 de outubro de 1996. Aprova as diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Brasília, DF: CNS.

Brasil. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. (2000). Resolução n. 303, de 6 de julho de 2000. Aprova a regulamentação complementar da Resolução CNS nº 196/96 (Diretrizes e Normas Regulamentadoras de Pesquisas Envolvendo Seres Humanos), atribuição da CONEP conforme item VIII. 4.d da mesma Resolução, no que diz respeito à área temática especial “reprodução humana”. Brasília, DF: CNS.

Brasil. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. (2008). Resolução n. 404, de 1 de agosto de 2008. Propõe a retirada das notas de esclarecimento dos itens relacionados com cuidados de saúde a serem disponibilizados aos voluntários e ao uso de placebo, uma vez que elas restringem os direitos dos voluntários à assistência à saúde. Brasília, DF: CNS.

Brasil. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. (2012). Resolução n. 466, de 12 de dezembro de 2012. Aprova as seguintes diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Brasília, DF: CNS.

Brasil. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. (2016). Resolução n. 510, de 7 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais cujos procedimentos metodológicos envolvam a utilização de dados diretamente obtidos com os participantes ou de informações identificáveis ou que possam acarretar riscos maiores do que os existentes na vida cotidiana, na forma definida nesta resolução. Brasília, DF: CNS.

Carvalho, I. C. M. (2018). Ética e pesquisa em educação: o necessário diálogo internacional. Práxis Educativa, 13(1), 154-163. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.13i1.0009

Carvalho, I. C. M., & Machado, F. V. (2014). A regulação da pesquisa e o campo biomédico: considerações sobre um embate epistêmico desde o campo da educação. Práxis Educativa, 9(1), 209-234. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.9i1.0010

Castañon, G. (2007). Introdução à epistemologia. São Paulo, SP: EPU.

Fare, M., Machado, F. V., & Carvalho, I. C. M. (2014). Breve revisão sobre regulação da ética em pesquisa: subsídios para pensar a pesquisa em educação no Brasil. Práxis Educativa, 9(1), 247-283. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.9i1.0012

Gamboa, S. S. (2018). Pesquisa em educação: métodos e epistemologias. Chapecó, SC: Argos.

Goergen, P. L. (2015). A ética em pesquisa. Práxis Educativa, 10(2), 301-315. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.10i2.0001

Guba, E. G., & Lincoln, Y. S. (1994). Competing paradigms in qualitative research. In N. K. Denzin, & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (p. 105-117). Thousand Oaks, CA: Sage.

Guerriero, I. C. Z., & Bosi, M. L. M. (2015). Ética em pesquisa na dinâmica do campo científico: desafios no campo da construção de diretrizes para ciências humanas e sociais. Ciência & Saúde Coletiva, 20(9), 2615-2624. DOI: https://doi.org/10.1590/1413-81232015209.06022015

Hermann, N. (2019). Ética. In Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação, Ética e pesquisa em Educação: subsídios (Vol. 1, p. 133) Rio de Janeiro, RJ: ANPEd.

Mainardes, J. (2017). A ética na pesquisa em educação: panorama e desafios pós-Resolução CNS no 510/2016. Educação, 40(2), 160-173. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.2.26878

Nunes, J. B. C. (2017). Formação para a ética em pesquisa: um olhar para os programas de pós-graduação em Educação. Educação, 40(2), 183-191. DOI: https://doi.org/10.15448/1981-2582.2017.2.26889

Oliveira, M. A. (1993a). Ética e racionalidade moderna. São Paulo, SP: Loyola.

Oliveira, M. A. (1993b). Ética e sociabilidade. São Paulo, SP: Loyola.

Sampieri, R. H., Callado, C. F., & Lucio, M. P. B. (2013). Metodologia da pesquisa. Porto Alegre, RS: Penso.

Severino, A. J. (2014). Dimensão ética da investigação científica. Práxis Educativa, 9(1), 199-208. DOI: https://doi.org/10.5212/PraxEduc.v.9i1.0009

Shavelson, R. J., & Towne, L. (2002). Scientific research in education. Washington, DC: National Academy Press.

Published
2022-11-29
How to Cite
Araújo, M. N. de, Pereira, M. E. K. dos S., Almeida, J. S. de, & Maia Filho, O. N. (2022). Theoretical supports and reflections on ethics in educational research in Brazil: brief analysis and mapping of doctorate’s theses. Acta Scientiarum. Education, 45(1), e57488. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v45i1.57488
Section
History and Philosophy of Education