Science teaching and the mobile collaborative learning approach: different educational contexts

Keywords: mobile collaborative learning; teaching practice; mobile devices; teacher training.

Abstract

The study described in the article aims to understand how mobile devices can help teaching practices in the pedagogical project in the classroom and beyond. We opted for a qualitative approach with the use of research-action, involving the collaborative work of a teacher interested in contributing to the resolution of concerns related to the use of these technologies in the school context. Interviews, field diaries, and class observations were analyzed and coded. The results indicate that the elements that supporThe research deals with how mobile technologies helped Science classes, articulating curriculum content and real situations experienced in the community. t Mobile Collaborative Learning, based on teaching practice supported by mobile devices, recognize the importance of teaching as a mediator, involving students in discussions about the themes studied in different learning contexts. One way, via, or possible path that the study brought out is that for these technologies to be integrated into school activities it is necessary to make the curriculum more flexible, both in planning and execution, thus rethinking public policies that encourage the use of these devices at school, especially those of students' own use.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu, S. M. B., & Sabóia, W. N., & Nobrega-Therrien, S. M. (2019). Formação docente em educação física: perspectivas de uma racionalidade pedagógica do corpo em movimento. Educação & Formação, 4(3), 191-206. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v4i12.897

Almeida, M. E. B., & Valente, J. A. (2011). Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes. São Paulo, SP: Paulus.

Barbier, R. (2007). A pesquisa-ação. Brasília, DF: Líber Livro.

Boa Sorte, P. (2019). Internet memes: classroom perspectives in the context of digital cultures. Educação & Formação, 4(3), 51-66. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v4i12.1385

Elliot, J. (1993). El cambio educativo desde la investigación-acción. Madrid, ES: Morata.

Fantin, M. (2017). Educação, aprendizagem e tecnologia na pesquisa-ação. Educação & Formação, 2(6), 87-100. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v5i14mai/ago.2495

Ferreira, E. M., Muniz, D. M., & Oliveira Júnior, O. (2018). Sequências didáticas, tecnologias e aprendizagem de língua portuguesa na escola de ensino médio. Educação & Formação, 3(9), 71-87. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v3i9.857

Hsu, Y., & Ching, Y. (2013). Mobile computer supported collaborative learning: a review of experimental research. British Journal of Educational Technology, 44(5), E111-E114. DOI: http://dx.doi.org/10.1111/bjet.12002

Jardilino, J. R., & Sampaio, A. M. (2019). Desenvolvimento profissional docente: reflexões sobre política pública de formação de professores. Educação & Formação, Fortaleza, 4(10), 180-194. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v4i10.848

Laru, J., Näykki, P., & Järvelä, S. (2015). Four stages of research on the educational use of ubiquitous computing. IEEE Transactions on Learning Technologies, 8(1), 69-82. DOI: http://dx.doi.org/10.1109/TLT.2014.2360862

Liu, T., Lin, Y., & Paas, F. (2014). Effects of prior knowledge on learning from different compositions of representations in a mobile learning environment. Computers & Education, 72, 328-338. DOI: http://dx.doi.org/10.1016/j.compedu.2013.10.019

Mehdipour, Y., & Zerehkafi, H. (2013). Mobile learning for education: benefits and challenges. International Journal of Computational Engineering Research, 3(6), 93-101. Retrieved from https://www.academia.edu/download/55396587/JURNAL_KOMP_3.pdf

Nascimento, K. A. S. (2021). Uma revisão sistematizada sobre tecnologias móveis no ensino na saúde apresentados no CIAED. Revista EDaPECI, 21(1), 85-96. DOI: https://doi.org/10.29276/redapeci.2021.21.115265.85-96

Nascimento, K. A. S., & Castro Filho, J. A. (2016). Uma revisão sistemática da literatura sobre aprendizagem móvel no Ensino Fundamental. Revista Eletrônica Pesquiseduca, 8(15), 121-136. Retrieved from https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/510/pdf

Organização das Nações Unidas para a Educação [UNESCO]. (2014). O Futuro da aprendizagem móvel: implicações para planejadores e gestores de políticas. Brasília, DF: Unesco.

Santaella, L. (2013). Comunicação ubíqua: repercussões na cultura e na educação. São Paulo, SP: Paulus.

Sharples, M., Taylor, J., & Vavoula, G. (2010). A theory of learning for the mobile age. In B. Bachmair (Ed.), Medienbildung in neuen Kulturräumen (p. 87-99). Kassel: DE: VS Verlag für Sozialwissenschaften. Retrieved from https://telearn.archives-ouvertes.fr/hal-00190276

Soares, L. V., & Colares, M. L. I. S. (2020). Avaliação educacional ou política de resultados? Educação & Formação, 5(3), e2951. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v5i15set/dez.2951

Triguero, I. M. G. (2018). Gamificación y tecnologías como recursos y estrategias innovadores para la enseñanza y aprendizaje de la historia. Educação & Formação, 3(2), 3-16. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v3i8.267

Veiga, I. P. A. (2005). Docência: uma construção ético-profissional. Campinas, SP: Papirus.

Vieira, V., Bianconi, M. L., & Dias, M. (2005). Espaços não-formais de ensino e o currículo de Ciências. Ciência e Cultura, Campinas, 57(4), 21-23. Retrieved from http://cienciaecultura.bvs.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0009-67252005000400014

Wu, et al. (2012). Review of trends from mobile learning studies: A meta-analysis. Computers & Educa- tion, 59(2), 817-827. Retrieved from http://ir.lib.kmu.edu.tw/handle/310902000/17515

Zabala, A. (1998). A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre, RS: Artmed.

Published
2023-11-20
How to Cite
Nascimento, K. A. S. do, & Brito, A. J. R. da S. (2023). Science teaching and the mobile collaborative learning approach: different educational contexts. Acta Scientiarum. Education, 45(1), e60665. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v45i1.60665
Section
Teachers' Formation and Public Policy