The Constitutional Amendment nº95 (Brazil) and its impacts on MDE investments

Keywords: constitutional amendment nº 95/2016; national education plan; education financing; public debt and social spending.

Abstract

This study aims to understand the main consequences arising from Brazilian Constitutional Amendment no. 95/2016 (EC No. 95/2006) (Brasil, 2016a) in relation to the fulfillment of the goals proposed by the National Education Plan (PNE/2014) (Brasil, 2014), emphasizing Meta 20, which proposes the allocation of public resources for education. To achieve the objective of this study, it was conducted a qualitative analysis of the national legislation that supports education, as well as bibliographical reviews and analyzes in scientific articles that discuss the Brazilian education financing policy and the fiscal austerity supported by the Amendment under discussion known as ‘PEC do teto dos gastos’ (Constitutional Amendment Proposal on Government expenditure cap). In summary, it was found that the establishment of an expenditure limit for primary public expenditure - non-financial expenditure - of the Executive Branch determined by EC No. 95/2006 has resulted in a profound change on national accounts regarding specifically the Federal budget, allowing the Brazilian State to allocate installments of the State’s budget for the payment of the public debt to the detriment of investments in social policies and, consequently, in education, which makes the achievement of Meta 20 of the PNE unfeasible.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amaral, N. C. (2017). Com a PEC 241/55 (EC 95) haverá prioridade para cumprir as metas do PNE (2014-2024)? Revista Brasileira de Educação, 22(71), 1-30. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782017227145

Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Supremo Tribunal Federal, Secretaria de Documentação. Recuperado de https://www.stf.jus.br/arquivo/cms/legislacaoConstituicao/anexo/CF.pdf

Brasil. (1996). Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República. Recuperado de https://www2.senado.leg.br/bdsf/bitstream/handle/id/70320/65.pdf

Brasil. (1997). Decreto nº 2.264, de 27 de junho de 1997. Regulamenta a Lei nº 9.424, de 24 de dezembro de 1996, no âmbito federal, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República. Recuperado de https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto/D2264.htm

Brasil. (2016a). Emenda constitucional nº 95, de 15 de dezembro de 2016. Brasília, DF. Recuperado de http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Emendas/Emc/emc95.htm

Brasil. (2016b). Exposição de motivos nº 00083/2016 MFDG. Recuperado de https://www.camara.leg.br/proposicoesWeb/fichadetramitacao?idProposicao=2088351

Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2016c). Relatório do 1º ciclo de monitoramento das metas do PNE: biênio 2014-2016. Brasília, DF: Inep. Recuperado de https://download.inep.gov.br/outras_acoes/estudos_pne/2016/relatorio_pne_2014_a_2016.pdf

Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2019a). Relatório do 2º Ciclo de monitoramento das metas do plano nacional de educação – 2018. Brasília, DF: Inep. Recuperado de https://bitily.me/hkYur

Brasil. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. (2020b). Relatório do 3º ciclo de monitoramento das metas do plano nacional de educação - 2020. Brasília, DF: Inep. Recuperado de https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/plano_nacional_de_educacao/relatorio_do_terceiro_ciclo_de_monitoramento_das_metas_do_plano_nacional_de_educacao.pdf

Brasil. Ministério da Economia. Secretaria do Tesouro Nacional. (2020a). Brasil. Ministério da Economia. Secretaria do Tesouro Nacional. (2020a).). Recuperado de https://bitily.me/ytkZs

Brasil. Ministério da Economia. Secretaria do Tesouro Nacional. (2020c). Relatório resumido da execução orçamentária. demonstrativo das receitas e despesas com manutenção e desenvolvimento do ensino – MDE (2013-2020). Brasília, DF: Ministério da Economia. Recuperado de https://sisweb.tesouro.gov.br/apex/f?p=2501:9::::9:P9_ID_PUBLICACAO:37123

Brasil. Ministério da Educação e Cultura. (2014). Plano nacional de educação – lei nº 13.005/2014. Recuperado de https://bitily.me/tFpbA

Brasil. Ministério da Educação e Cultura. (2020d). Novo Fundeb - fundo de manutenção e desenvolvimento da educação básica e de valorização dos profissionais da educação - Cartilha. Recuperado de https://www.gov.br/fnde/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/financiamento/fundeb/CartilhaNovoFundeb2021.pdf

Brasil. Ministério da Educação e Cultura. (2021). Novo Fundeb - Fundo de manutenção e desenvolvimento da educação básica e de valorização dos profissionais da educação - manual de orientação. Recuperado de https://www.gov.br/fnde/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/financiamento/fundeb/ManualNovoFundeb2021.pdf

Brasil. Ministério da Educação. (2007). Fundef - fundo de manutenção e desenvolvimento do ensino fundamental e de valorização do magistério - manual de orientação. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/mo.pdf

Brasil. Ministério da Educação. (2018). Fundeb – apresentação. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/fundeb

Brasil. Senado Federal. (2019b). Proposta de emenda à constituição nº 188 de 5 de novembro de 2019. Altera arts. 6º, 18, 20, 29-A, 37, 39, 48, 62, 68, 71, 74, 84, 163, 165, 166, 167, 168, 169, 184, 198, 208, 212, 213 e 239 da Constituição Federal e os arts. 35, 107,109 e 111do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias; acrescenta à Constituição Federal os arts. 135-A, 163-A, 164-A, 167-A, 167-B, 168-A e 245-A; acrescenta ao Ato das Disposições Constitucionais Transitórias os arts. 91-A, 115, 116 e 117; revoga dispositivos constitucionais e legais e dá outras providências. Brasília, DF. Recuperado de https://www25.senado.leg.br/web/atividade/materias/-/materia/139704

Carneiro, M. L. F., & Ávila, R. V. (2009). A dívida e as privatizações. Recuperado de https://auditoriacidada.org.br/wp-content/uploads/2012/09/A-Divida-e-as-Privatizacoes.pdf

Dutra, N. L. L., & Brisolla, L. S. (2020). Impactos e rupturas na educação superior brasileira após a emenda constitucional 95/2016: o caso dos institutos federais. Revista Fineduca, 10(7),1-17. DOI: http://dx.doi.org/10.22491/fineduca-2236-5907-v10-79581

Fattorelli, M. L. (2012). Má distribuição compromete políticas sociais. Recuperado de https://www.auditoriacidada.org.br/wp-content/uploads/2012/11/ArtigoMariaLuciaCarosAmigos.pdf

Fernandes, F. C. (2009). O Fundeb como política pública de financiamento da educação básica. Retratos da Escola, 3(4), 23-38. DOI: https://doi.org/10.22420/rde.v3i4.99

Fernandes, F. C. (2020). Do Fundef ao Fundeb: mudança e avanço. Recuperado de http://portal.mec.gov.br/seb/arquivos/pdf/textosecr/fundef_ao_fundeb.pdf

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística [IBGE]. (2020). Variação acumulada no ano durante o Plano Real (%), dezembro 1995 - dezembro 2019. Recuperado de https://www.ibge.gov.br/estatisticas/economicas/precos-e-custos/9256-indice-nacional-de-precos-ao-consumidoramplo.html?edicao=20932&t=series-historicas

Lima, L. H. (2021). O que é o ‘pacto federativo’. Recuperado de http://genjuridico.com.br/2021/02/22/o-que-e-pacto-federativo/

Loureiro, W. N. (2016). O financiamento da educação no Brasil: contextualização. Recuperado de https://files.cercomp.ufg.br/weby/up/248/o/3_LOUREIRO__Walderes_Nunes.pdf

Lourenço, L. (Ed) (2016). Retrospectiva: veja o que aconteceu na economia em 2016. Agência Brasil, 2016. Recuperado de https://agenciabrasil.ebc.com.br/economia/noticia/-12/ajuste-fiscal-crise-nos-estados-infla%C3%A7%C3%A3o-veja-o-que-marcou-a-economia-em-2016

Lucena, C., Lucena, L., & Previtali, F. S. (2016). A resistência petroleira e a privatização no pré-sal no Brasil. História & Perspectivas, 29(55), 79-100. Recuperado de http://www.seer.ufu.br/index.php/historiaperspectivas/article/view/35780/18910

Paraná. (2018). Austeridade permanente como gestão do conflito sociodistributivo. Resenha do livro Austeridade: a história de uma ideia perigosa, de Mark Blyth. Revista Brasileira de Ciências Sociais, 33(97), 1-6. DOI: https://doi.org/10.1590/339718/2018

Pinto, J. M. R. (2018). O financiamento da educação na Constituição Federal de 1988: 30 anos de mobilização social. Educação & Sociedade, 39(145), 846-869. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302018203235

Rossi, P., Oliveira, A. L. M., Arantes, F., & Dweck, E (2019). Austeridade fiscal e o financiamento da educação no Brasil. Educação & Sociedade, 40(1), e0223456. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302019223456

Sant’Ana, J. (2019, março 14). O que é o projeto que virou obsessão de Paulo Guedes e por que pode não funcionar. Gazeta do Povo, Política. Recuperado de https://bitily.me/tMeoO

Silva, D. C. (2005). Subsídio literário: um imposto para educar no ‘período das luzes’. In Anais do XXIII Simpósio Nacional de História (p. 1-8). Londrina, PR. Recuperado de https://anpuh.org.br/uploads/anais-simposios/pdf/2019-01/1548206371_873b507dfc88c3eaf4b5031b21464822.pdf

Tavares, F., & Silva, G. (2020). A ciência política brasileira diante do novo regime fiscal: para uma agenda de pesquisas sobre democracia e austeridade. Dados, 63(2), 1-39.

Published
2024-10-31
How to Cite
Martins, M. A., Deitos, R. A., & Reis, L. F. (2024). The Constitutional Amendment nº95 (Brazil) and its impacts on MDE investments . Acta Scientiarum. Education, 46(1), e61779. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v46i1.61779
Section
Teachers' Formation and Public Policy