The process of knowledge sharing in EaD undergraduate courses: an analysis of the intra and inter sector relationship
Abstract
More and more, it is detected the importance of communication and adequate sharing of information among the different agents that build learning content. Otherwise, the knowledge can arrive in a weakened and/or segmented way to the students, through the different channels, such as classes, didactic material, virtual learning environment, among others. This study has the general objective of analyzing the communication process within and between sectors of undergraduate courses in Distance Education (DE) of a private Higher Education Institution (HEI) in the state of Paraná. The research is of an applied nature with a quantitative approach and, to meet the proposed objectives, an online questionnaire was applied to the employees of the different sectors of the HEI of the case study, with a subsequent statistical analysis of the data collected and with support from the Google Forms tool. The result of the analysis is an overview of the communication and knowledge sharing processes of this HEI, identifying that the offline tutoring professionals and the other professionals (coordinator, pedagogical tutor, online tutor and teacher trainer) should seek to be in synergy during the closing of each of the subjects, as well as with the effectiveness of the activities made available for the students, so that the continuous refinement of these materials can be promoted.
Downloads
References
Asian Productivity Organization [APO]. (2020). Knowledge management: tools and techniques manual. Tokyo, JP: APO.
Bentes, R. F. (2009). A avaliação do tutor. In F. M. Litto, & M. Formiga (Orgs.), Educação a distância: o estado da arte (p. 166-170). São Paulo, SP: Pearson.
Bento, J. C. (2016). Análise do nível de implantação e alcance das práticas da gestão do conhecimento em instituição privada de ensino superior (Dissertação de Mestrado). Centro Universitário de Maringá, Maringá.
Brasil. (2007). Referenciais de qualidade para Educação Superior a Distância. Brasília, DF: MEC.
Calvi, G. C. (2019). O compartilhamento do conhecimento em um sistema de educação a distância: uma análise da relação intra e entre-setores (Dissertação de Mestrado). Centro Universitário de Maringá, Maringá.
Calvi, G. C., Almeida, I. C., & Dal Forno, L. F. (2020). A estrutura e o processo de compartilhamento do conhecimento entre agentes do sistema EAD de uma Instituição de Ensino Superior Privada. Paidéi@ - Revista Científica de Educação a Distância, 12(21), 3-24. DOI: https://doi.org/10.29327/3860.12.21-1
Cheng, E. C. K., & Lee, J. C. K. (2016). Knowledge management process for creating school intellectual capital. The Asia-Pacific Education Researcher, 25(4), 559-566. DOI: https://doi.org/10.1007/s40299-016-0283-4
Choo, C. W. (2006). A organização do conhecimento: como as organizações usam a informação para criar significado, construir conhecimento e tomar decisões (2. ed.). São Paulo, SP: Senac.
Cunha, L. M. A. (2007). Modelos Rasch e Escalas de Likert e Thurstone na medição de atitudes (Dissertação de Mestrado). Universidade de Lisboa, Lisboa.
Dalkir, K. (2005). Knowledge management in theory and practice. Londres, GB: Routledge.
Dalkir, K. (2017). Knowledge management in theory and practice (3rd ed.). Londres, GB: Routledge.
Disterer, G. (2001). Individual and social barriers to knowledge transfer. In 34th Hawaii Int. Conference on System Sciences (HICSS). Maui, HI: IEEE.
Feitosa, M. O. (2015). Importância do capital intelectual em uma instituição de ensino superior de uma cidade do nordeste brasileiro (Dissertação de Mestrado). Universidade Potiguar, Natal.
Fleury, M. T. L., & Werlang, S. R. C. (2016). Pesquisa aplicada: conceitos e abordagens. In Anuário de Pesquisa GVPesquisa. Recuperado de https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/apgvpesquisa/article/view/72796
Ghani, S. R. (2009). Knowledge management: tools and techniques. DESIDOC Journal of Library & Information Technology, 29(6), 33-38. DOI: https://doi.org/10.14429/djlit.29.6.276
Gil, A. C. (2010). Como elaborar projetos de pesquisa (5. ed.). São Paulo, SP: Atlas.
Ipe, M. (2003). Knowledge sharing in organizations: a conceptual Framework. Human Resource Development Review, 2(4), 337-359. DOI: https://doi.org/10.1177/1534484303257985
Lenzi, G. K. S. (2014). Framework para o compartilhamento do conhecimento na gestão de tutoria de cursos de educação a distância (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
Lin, H. F. (2007). Effects of extrinsic and intrinsic motivation on employee knowledge sharing intentions. Journal of Information Science, 33(2), 135-149. DOI: https://doi.org/10.1177/0165551506068174
Moresi, E. A. D., & Mendes, S. P. (2010). Compartilhamento do conhecimento em portais corporativos. Transinformação, 22(1), 19-32.
Nunes, C. S. (2013). O compartilhamento de conhecimento entre os agentes de um curso na modalidade EaD: um estudo de caso (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
Nunes, C. S., Pacheco, A. S. V., Nakayama, M., Melo, P. A., & Rissi, M. (2011). Criação e compartilhamento do conhecimento em EaD. Revista Novas Tecnologias na Educação, 9(1), 1-10. DOI: https://doi.org/10.22456/1679-1916.21899
Sampieri, R. H., Collado, C. F., & Lucio, P. B. (2006). Metodologia da pesquisa (3. ed.). Porto Alegre, RS: AMGH.
Santos, I. E. (2005). Manual de métodos e técnicas de pesquisa científica (5. ed.). Niterói, RJ: Impetus.
Schuelter, G. (2010). Modelo de educação a distância empregando ferramentas e técnicas de gestão do conhecimento (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis.
Takeuchi, H., & Nonaka, I. (2008). Gestão do conhecimento. Porto Alegre, RS: Bookman.
Wiig, K. M. (1999). What future knowledge management users may expect. Journal of Knowledge Management, 3, 155-165. DOI: https://doi.org/10.1108/13673279910275611
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in part or in its entirety.
The copyright belongs exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal are the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distributing the material in any medium or format) and adaptation (remixing, transforming, and building upon the material thus licensed for any purpose, including commercial purposes) are permitted.
It is recommended that you read this link for more information on the subject: providing credits and references correctly, among other crucial details for the proper use of the licensed material.