Human Rights Education in the curriculum: teaching and learning through portfolios

  • Ana Maria Klein Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” https://orcid.org/0000-0002-0004-1908
  • Flaviana de Freitas Oliveira Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”
  • Juliana dos Santos Costa Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” https://orcid.org/0000-0002-3708-184X
  • Paula Toledo Lara dos Santos Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”
Keywords: human rights education; portfolios; human rights; teaching.

Abstract

The article presents a documental analysis of a corpus consisting of 95 portfolios prepared in a Human Rights Education (HRE) course offered in a postgraduate course. Portfolios were used as a methodological strategy to approach contents related to Human Rights (HR) in interdisciplinary and transversal perspective, prioritizing the perception of these rights from reality. At the beginning of the course, for 5 consecutive weeks, the students prepared portfolios in response to the proposal to bring some Human Right that they encountered through the vehicle chosen by them, for example: news, music, movies, images, among others. This is an applied research with a qualitative approach, whose objectives were: to analyze the HR present in the portfolios; identifity the vehicles used in portfolios. The analysis of the material was carried out through the categorization of Human Rights and vehicles. The results show that most of the portfolios analyzed, 65%, refer to civil and political rights. In 24% of the portfolios are economic, social and cultural rights. The third group, with 11% of portfolios, highlights diffuse and collective rights that are characterized by being aimed at a specific group, category or set of people who have some kind of bond, something in common. The most present vehicle among the analyzed works were those that publish news, with 44% of portfolios; then, art-related vehicles such as images, music and poems with 38% of portfolios. The use of portfolios favored the perception and discussion of Human Rights in a contextualized way, also indicating the different vehicles that can contribute to the approach of these contents in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Brasil. Comitê Nacional de Educação em Direitos Humanos. (2006). Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos - PNEDH. Brasília, DF: Ministério da Educação, Unesco.

Brasil. Secretaria de Direitos Humanos da Presidência da República. (1996). Programa Nacional de Direitos Humanos, PNDH. Brasília, DF: Secretaria de Direitos Humanos da Presidência da República.

Brasil. Secretaria de Direitos Humanos da Presidência da República. (2002). Programa Nacional de Direitos Humanos, PNDH 2. Brasília, DF: Secretaria de Direitos Humanos da Presidência da República.

Brasil. Secretaria de Direitos Humanos da Presidência da República. (2010). Programa Nacional de Direitos Humanos, PNDH 3. Brasília, DF: Secretaria de Direitos Humanos da Presidência da República.

Dewey, J. (1959). Democracia e educação. São Paulo, SP: Companhia Editora Nacional.

Dewey, J. (1978). Vida e educação. São Paulo, SP: Melhoramentos.

Galvão, S. F. O. (2014). Consciência. In I. C. A. Fazenda, H. P. Godoy (Ed.), Interdisciplinaridade: pensar, pesquisar, intervir. São Paulo, SP: Cortez.

Gil, A. C. (2002). Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, SP: Atlas.

Klenowski, V. (2004). Desarrollo de portfolios: para el aprendizaje y la evaluación. Madrid, ES: Narcea.

Ministério da Educação, Conselho Nacional da Educação, Secretaria de Educação Básica, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização, Diversidade e Inclusão. (2013). Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Brasília, DF: Ministério da Educação.

Organização das Nações Unidas [ONU]. (1948). Declaração Universal dos Direitos Humanos. Genebra.

Ranghetti, D. S. (2014). Conceito. In I. C. A. Fazenda, & H. P. Godoy (Ed.), Interdisciplinaridade: pensar, pesquisar, intervir. São Paulo, SP: Cortez.

Resolução nº 1, de 30 de maio de 2012. (2012, 30 maio). Estabelece Diretrizes Nacionais para a Educação em Direitos Humanos. Conselho Nacional de Educação Conselho Pleno. Diário Oficial da União, Brasília.

Severino, A. J. (2007). Metodologia do trabalho científico. São Paulo, SP: Cortez.

Teixeira, A. (1978). A pedagogia de Dewey. In J. Dewey. Vida e educação. São Paulo, SP: Melhoramentos.

Tosi, G., & Zenaide, M. N. T. (2016). A formação em direitos humanos no ensino superior no Brasil: trajetória, tendências e desafios. In A. M. Rodino, G. Tosi, B. Fernándes, & M. N. T. Zenaide (Eds.), Cultura e Educação em Direitos Humanos na América Latina (p. 107-144). João Pessoa, PB: CCTA.

Yus, R. (1998). Temas transversais: em busca de uma nova escola. Porto Alegre, RS: ArtMed.

Published
2022-09-05
How to Cite
Klein, A. M., Oliveira, F. de F., Costa, J. dos S., & Santos, P. T. L. dos. (2022). Human Rights Education in the curriculum: teaching and learning through portfolios. Acta Scientiarum. Education, 44(1), e62272. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v44i1.62272
Section
Teachers' Formation and Public Policy