The civilizing process in the context of bourgeois society and the body: challenges to education

challenges to education

Keywords: body; education; cultural industry; critical theory of society.

Abstract

This paper meditates about the civilizing process in bourgeois society, its results in relation for the body and the challenges that this context presents to education. The theoretical framework is supported by the critical theory of society, in Theodor Adorno and Max Horkheimer ideas. For these authors, the civilizing process promotes a reason with a dominant and autocratic characteristics, impassive to the sensitive sphere of life, insofar as civilization overlaps nature, in an attempt to protect itself from it. The civilizing process requires the sacrifice and resignation of subjects, who need to give up pleasure and their identity in advantage of interests of the system. Therefore, pleasure is destitute of its genuine form and takes place in a substitutive way, under mediation of the cultural industry. The sacrifice that the civilizing process requires from the subject, falls on his relationship with his body, with the cultural industry being a supreme reference in the construction of body image, building models of beauty, diet, exercises and behaviors. The negative dialectic, characteristic of the theoretical approach chosen, focuses on the immanent critique of the civilizing process, as this, in addition to implying sacrifice and renunciation, also implies the exploration of heteronomy. awareness about the planned exploration of the body is the role of education, as well as the constitution of a body imagery resistant to the body models idealized by the cultural industry and the assumption of body identity, intrinsic to each person.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Adorno, T. W. (1993). Minima moralia: reflexões a partir da vida danificada. São Paulo, SP: Ática.

Adorno, T. W. (1995). Educação e emancipação. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.

Adorno, T. W. (2008) Introdução à Sociologia. São Paulo, SP: Unesp.

Adorno, T, W. (2010). Teoria da semicultura. In B. Pucci., A. A. Zuin, & L. A. Lastória (Orgs.), Teoria crítica e inconformismo (p. 7-40). Campinas, SP: Autores Associados.

Adorno, T. W., & Horkheimer, M. (1985). Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos. Rio de Janeiro, RJ: Zahar.

Debord, G. (1997). A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro, RJ: Contraponto.

Dias, F. (2010). Indústria cultural e educação física: o corpo na revista nova escola (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal de São Carlos, São Carlos.

Freud, S. (2010). O mal-estar na civilização, novas conferências introdutórias à psicanálise e outros textos (1930-1936). São Paulo, SP: Companhia das Letras.

Frois, E., Moreira, J., & Stemgel, M. (2011). Mídias e a imagem corporal na adolescência: o corpo em discussão. Psicologia em Estudo, 16(1), 71-77. Recuperado de https://www.scielo.br/j/pe/a/7yndSDgPJX4jXXYJymhcWkM/?lang=pt&format=pdf

Galak, E. L., Gomes, I. M., & Zoboli, F. (2018). De projetos da ciência à fabricação em série: educação do corpo, biopolítica e eugenia em Wakolda. Acta Scientiarum. Education, 40(4), 1-10. DOI: http://doi.org/10.4025/actascieduc.v40i4.40985

Horkheimer, M. (2002). Eclipse da razão. São Paulo, SP: Centauro.

Horkheimer, M., & Adorno, T. W (1978). Temas básicos da Sociologia. São Paulo, SP: Cultrix.

Kehl, M. R. (2007). A juventude como sintoma da cultura. Revista Juventude: outro olhar, 5(6), 43-45. Recuperado de https://www.scielo.br/j/pe/a/7yndSDgPJX4jXXYJymhcWkM/?format=pdf&lang=pt

Maroun, K. (2021). Corpo, educação e identidades em comunidades quilombolas. Educação Unisinos, 25(1), 1-16. DOI: http://doi.org/10.4013/edu.2021.251.29

Santos, K., & Zanotti, S. (2013). Adolescência e corpo: ideais contemporâneos. Questões contemporâneas, 12(4), 809-820. DOI: https:doi.org/10.12957/polemica.2013.8650

Passos, M. D., Gugelmin, S. A., Castro, I. R. R., & Carvalho, M. C. V. S. (2013). Representações sociais do corpo: um estudo com adolescentes do município do Rio de Janeiro, Brasil. Caderno de Saúde Pública, 29(12), 2383-2393. Recuperado de https://www.scielo.br/j/csp/a/HQcp4hHt74TBkNvHswHphhm/abstract/?lang=pt

Vaz, A. F. (2001). Técnica, esporte, rendimento. Revista Movimento, 7(14), 87-99. DOI https://doi.org/10.22456/1982.2610

Vaz, A. F (2003). Educação do corpo, conhecimento, fronteiras. Revista Brasileira de Ciências do Esporte, v24(2), 161-172. Recuperado de http://revista.cbce.org.br/index.php/RBCE/article/view/364/318

Vaz, A. F. (2004). Corpo e indústria cultural: notas para pensar a educação na sociedade contemporânea. In A. Zuin., B. Pucci, & Ramos de Oliveira, N. (Orgs.), Ensaios Frankfurtianos (p. 117-136). São Paulo, SP: Cortez.

Vaz, A. F. (2007). Notas conceituais sobre mímesis e educação do corpo. In B, Pucci., P, Goergen & R, Franco, Dialética negativa e educação (p. 187-200). Campinas, SP: Alínea.

Vaz, A, F. (2016). Corpo, educação e indústria cultural na sociedade contemporânea: notas para reflexão. Pro-Posições, 2(14), 61-75. Recuperado de https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8643886

Torres, C. A. (2003). Teoria crítica e sociologia política. São Paulo, SP: Cortez.

Türcke, C. (2010). Sociedade excitada: filosofia da sensação. Campinas, SP: Editora Unicamp.

Published
2024-10-18
How to Cite
Neuvald, L., & Brancher, C. E. L. (2024). The civilizing process in the context of bourgeois society and the body: challenges to education. Acta Scientiarum. Education, 46(1), e62298. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v46i1.62298
Section
History and Philosophy of Education