Teaching techniques and cultural resistance: Contribution to Sociology teaching practices

Keywords: schoolcounterculture; sociologyteaching.

Abstract

The aim of this article is to present the results of research conducted at a school in a peripheral neighborhood of Marília municipality (São Paulo state, Brazil). It starts off from the assumption that the cultural process must be observed with a micro- and a macro-sociological outlook, on the basis of Paul Willis’ analyses. The latter stress that cultural processes may be absorbed and reformulated in a dialectical fashion, remodeling and creating a process of cultural resistance based on the choices made by the very working class in question, which the author termed a school counterculture. Based on that reference, we observe the need to know the school reality to approximate scientific knowledge and students’ cultural horizon through a didactic transposition. Hence, starting off from a pedagogical sequence whose premise was getting to know students’ reality, it was possible to adapt sociological knowledge to these students’ reality by means of teaching techniques and the production of teaching materials. This made for greater acquisition of contents from the subject of Sociology by students, thus constituting new forms of teaching-learning and building more solid training for teachers in the field of Sociology.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arruda, M. A. N. (1995). A sociologia no Brasil: Florestan Fernandes e a “escola paulista”. In S. Miceli. História das Ciências Sociais no Brasil (Vol. 2, p. 107-231). São Paulo, SP: Editora Sumaré; Fapesp.

Bourdieu, P. (1983). Gostos de classe e estilos de vida. In R. Ortiz. Pierre Bourdieu. Sociologia (Col. Grandes Cientistas Sociais, Vol. 39). São Paulo, SP: Ática.

Castro, M. (1998). Um estudo das relações de poder na escola pública de ensino fundamental à luz de Weber e Bourdieu: do poder formal, impessoal e simbólico ao poder explícito. Revista da Faculdade de Educação, 24(1), 9-22. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-25551998000100002

Cuche, D. (2002). A noção de cultura nas ciências sociais. Bauru, SP: Edusc.

Cunha, M. V., & Totti, M. A. (2004). Do manifesto dos pioneiros à sociologia educacional: ciência social e democracia na educação brasileira. In M. C. Xavier. Manifesto dos pioneiros da educação: um legado educacional em debate. Rio de Janeiro, RJ: FGV.

Fernandes, F. (1958). A etnologia e a sociologia no Brasil. São Paulo, SP: Anhembi.

Lahuerta, M. (1999). Intelectuais e transição: entre a política e a profissão (Tese de Doutorado). Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, Universidade de São Paulo, São Paulo.

Limongi, F. (2015). Revista Sociologia. In R. E. Almeida, & I. O. P. Silva. As ciências sociais em revista: temas e debates da Revista Sociologia 1939-1966 (p. 153-177). São Paulo, SP: Editora Sociologia e Política.

Maia, D., Fresche, E., Santos, L. A. & Gomes, N. L. (2020). Contextualizando a obra aprendendo... Revista Mediações, 5(2), 211-231.

Mendonça, S. G. L. (2011). A crise de sentidos e significados na escola: a contribuição do olhar sociológico. Cadernos Cedes, 31(85), 341-357. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-32622011000300003

Mendonça, S. G. L. (2017). Os processos de institucionalização da sociologia no ensino médio (1996-2016). In I. L. F. Silva, & D. N. Gonçalves. A sociologia na educação básica (p. 55-75). São Paulo, SP: Annablume.

Pimenta, M. M., & Schrijnemaekers, S. C. (2011). Sociologia no ensino médio: escrevendo cadernos para o projeto São Paulo faz escola. Cadernos Cedes, 31(85), 405-423.

Ramos, G. A. (1995). Introdução crítica à sociologia brasileira. Rio de Janeiro, RJ: UFRJ.

Santos, W. G. (2002). Roteiro bibliográfico do pensamento político-social brasileiro (1870-1965). Belo Horizonte, MG: UFMG; Rio de Janeiro: Casa de Oswaldo Cruz.

Saraví, G. A. (2013). De laexclusión a lafragmentación de la experiencia escolar. In R. B. Sant’Ana & P. Abrantes. Aprendendo a ser trabalhador: um encontro coletivo com a obra de Paul Willis (p. 79-100). Curitiba, PR: CRV.

Secretaria da Educação do Estado de São Paulo. (2014). Caderno do Aluno: Sociologia,(Ensino Médio, Vol. 1, 1ª série). São Paulo, SP: Secretaria da Educação.

Souza, L. L. (2019). São Paulo faz escola e o ensino de sociologia: trajetória e análise (Dissertação de Mestrado). Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Marília.

Vellei, A. S. (2020). São Paulo faz escola e (contra)formação de professores: ensino de sociologia em atividade? (Dissertação de Mestrado). Faculdade de Ciências e Letras, Universidade Estadual Paulista, Marília.

Vieira Junior, I. (2021). Torto arado. São Paulo, SP: Todavia.

Werneck Vianna, L. (1997). A revolução passiva. Iberismo e americano no Brasil. Rio de Janeiro, RJ: Revan.

Willis, P. (1991). Aprendendo a ser trabalhador: escola, resistência e reprodução. Porto Alegre, RS: Artes Médicas.

Published
2022-09-08
How to Cite
Totti, M. A. (2022). Teaching techniques and cultural resistance: Contribution to Sociology teaching practices. Acta Scientiarum. Education, 44(1), e62306. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v44i1.62306
Section
Teachers' Formation and Public Policy