Knowledge and educational practices of Agronomists in a Federal Institute of Education
Abstract
The study aims to investigate the interrelationships between training, knowledge and educational practices developed by teachers with training in the field of Agronomy. The research was carried out in the period 2019-2020 with professors who teach subjects in the Bachelor of Agronomy courses at a Federal Institute of Education (IF). In the qualitative research, we used as a methodological procedure for data collection, the autobiographical narrative with four teachers. The knowledge and teaching practice of the IF Agronomist professor range from life histories, training to the option of entering teaching and throughout his professional trajectory. The narratives show that teachers are concerned about the good quality of the teaching they develop. However, they recognize that the time to carry out teaching, research and extension activities, and the lack of pedagogical training are elements that challenge the materiality of a teaching practice that contemplates the different forms of student learning. Teachers still have difficulties with regard to pedagogical knowledge and practices, as their training is focused on research and not on teaching. Due to this fact, it is necessary for educational institutions to provide pedagogical training courses, bringing teachers closer to knowledge and teaching.
Downloads
References
Alarcão, I. (2011). Professores reflexivos em uma escola reflexiva (8a ed.). São Paulo, SP: Cortez.
Alarcão, I., & Roldão, M. (2010). Um contexto de desenvolvimento profissional dos professores (2. ed.). Mangualde, PT: Edições Pedago.
Anastasiou, L. G. C., & Alves, L. P. (2004). Estratégias de ensinagem. Processos de ensinagem na universidade. Pressupostos para as estratégias de trabalho em aula (3a ed., p. 67-100). Joinville, SC: Univille.
Bardin, L. (2019) Análise de conteúdo. Lisboa, PT: Edições 70.
Bogdan, R. C., & Biklen, S. K. (1994). Investigação qualitativa em educação (M. J. Alvarez, S. B. Santos, & T. M. Baptista, Trad.). Porto, PT: Porto Editora.
Candau, V. M. (1999). A didática e a formação de educadores: da exaltação à negação: a busca da relevância (p. 13-24). In V. M. Candau (Org.), Didática em questão (17a ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Cavallet, V. J. (1999). A formação do engenheiro agrônomo em questão. Educação Agrícola Superior, 17(01), 9-17.
Clandinin, D. J., & Connelly, F. M. (2011). Pesquisa narrativa: experiência e história em pesquisa qualitativa. Uberlândia, MG: EDUFU.
Day, C. (2001). Desenvolvimento profissional de professores: os desafios da aprendizagem permanente. Porto, PT: Porto Editora.
Flores, M. A. (2014). Desafios atuais e perspectivas futuras na formação de professores: um olhar internacional. In M. A. Flores (Org.), Formação e desenvolvimento profissional de professores: contributos internacionais (p. 217-238). Coimbra, PT: Almedina.
Freire, P. (1991). A educação na cidade. São Paulo, SP: Cortez.
Freire, P. (2006a). Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido (13a ed.). São Paulo, SP: Paz e Terra.
Freire, P. (2006b). Pedagogia da autonomia (34a ed.). São Paulo, SP: Paz e Terra.
Galvão, C. (2005). Narrativas em educação. Ciência e Educação, 11(2), 327-345.
Goodson, I. F. (2013). Dar voz ao professor: as histórias de vida dos professores e seu desenvolvimento profissional. In A. Nóvoa. Vida de professores (p. 63-78). Porto, PT: Porto Editora.
Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. (2008, 29 dezembro). Institui a Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica, cria os Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia, e dá outras providências. Brasília, DF: Diário Oficial da União.
Moretti-Pires, R. O. (2012). Pensamento freiriano como a superação da educação nos desafios do SUS’s. Revista Brasileira de Educação, 36(2), 255-263. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-55022012000400015
Paniago, R. N. (2016). Contribuições do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação para a Aprendizagem da Docência Profissional (Tese de Doutorado). Universidade do Minho, Braga.
Paniago, R. N. (2017). Os professores, seu saber e o seu fazer: elementos para uma reflexão sobre a prática docente. Curitiba, PR: Appris.
Paniago, R. N. (2021). Formação dos formadores para a docência nas licenciaturas dos Institutos Federais. Educação em Revista, 22(1), 199-216. DOI: https://doi.org/10.36311/2236-5192.2021.v22esp2.p199
Pimenta, S. G. (2006). O estágio na formação professores: unidade teoria-prática? (7a ed.). São Paulo, SP: Cortez.
Pimenta, S. G., & Anastasiou, L. G. C. (2010). Docência no ensino superior (5a ed.). São Paulo, SP: Cortez.
Pimenta, S. G., & Lima, M. S. L. (2017). Estágio e docência (8a ed.). São Paulo, SP: Cortez.
Sarmento, T. (2009). Contextos de vida e aprendizagem da profissão. In J. Formosinho (Org.). Sistemas de formação de professores: saberes docentes, aprendizagem profissional e ação docente (p. 303-327). Porto, PT: Porto Editora.
Shulman, L. S. (1987). Knowledge and teaching: foundations of the new reform. Harvard Educational Review, 57, 1-22, 1987.
Silva, C. S. D. (2017). Representações sociais sobre formação pedagógica de professores que atuam na educação profissional e tecnológica no contexto dos institutos federais (Tese de Doutorado). Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro.
Silveira Filho, J., Sales, F. J. M., & Haguette, A. (2011). A sustentabilidade da agricultura e o projeto formativo no curso de agronomia da Universidade Federal do Ceará. Revista Extensão Rural, 21, 37-76.
Souza, E. C., & Oliveira, R. C. M. (2013). Entre fios e teias de formação: escolarização, profissão e trabalho docente em escola rural. In P. P. Vicentini, E. C. Souza, & M. C. Passegui (Org.). Pesquisa (auto) biográfica: questões de ensino e formação (p. 131-148). Curitiba, PR: CRV.
Tardif (2013). Saberes Docentes e Formação Profissional (15a ed.). Petrópolis, RJ: Vozes.
Zamberlan, A. (2017). A constituição da docência na ambiência complexa dos Institutos Federais – construindo redes de [Trans] formação (Tese de Doutorado). Universidade de Santa Maria, Santa Maria.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in part or in its entirety.
The copyright belongs exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal are the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distributing the material in any medium or format) and adaptation (remixing, transforming, and building upon the material thus licensed for any purpose, including commercial purposes) are permitted.
It is recommended that you read this link for more information on the subject: providing credits and references correctly, among other crucial details for the proper use of the licensed material.




































