The archaeological analysis of discourse and the question of caring for the other: reflections and educational possibilities that are manifested in a way of life

Keywords: language; educational processes; archeological analysis of discourse; alterity.

Abstract

In this article we reflect on the archaeological analysis of discourse (AAD) as a possibility for human and educational formation. Our problem: what are the possibilities of AAD to establish educational practices and processes based on otherness? To reflect on this issue, we turn to Bourdieu (1982), Webber (1994), Rosemberg (2006), Freire (1981, 2011) and Foucault (2006, 2008). However, it is from the theoretical-methodological approach of AAD, instituted by Foucault, that we analyze these possibilities. Our discussion is based on the recognition that AAD contemplates a series of relevant educational aspects related to the issue of caring for the other, such as language, careful listening to the object, etc. Thus, the analysis points out that the AAD encompasses a set of learnings, developed during the course of the research, used to establish relationships of recognition of otherness and formation of a position of subjects who are openly sensitive and committed to listening and caring for the other.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alcântara, M. A. M., & Carlos, E. J. (2013). Análise arqueológica do discurso: uma alternativa de investigação na Educação de Jovens e Adultos (EJA). Intersecções,1(6), 59-73.

Bourdieu, P., & Passeron, J.-C. (1982). A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro, RJ: Francisco Alves.

Carlos, E. J. (2017). Achados sobre a noção arqueológica do discurso em Foucault. Revista Dialectus, 1(11), 176-19. DOI: https://doi.org/10.30611/2017n11id31008

Carlos, E. J. (2021). Especificidades e usos da noção de signo em Arqueologia do Saber. Educação e Filosofia, 35(74), 617-642. DOI: https://doi.org/10.14393/REVEDFIL.v35n74a2021-54824

Fernandes, F. (2020). O desafio educacional. São Paulo, SP: Expressão Popular.

Ferreira, A. L., Acioly-Regnier, N. M. (2011). Psicologia e processos interativos nos espaços de periferia: a formação humana em questão (1. ed.). Recife: Edufpe.

Foucault, M. (1990) As palavras e as coisas: uma arqueologia das ciências humanas. São Paulo, SP: Martins Fontes.

Foucault, M. (2001). Linguagem e literatura. In R. Machado, Foucault, a filosofia e a Literatura (p. 139-174). Rio de Janeiro, RJ: Jorge Zahar Editora.

Foucault, M. (2006). A hermenêutica do sujeito. São Paulo, SP: Martins Fontes.

Foucault, M. (2008). A arqueologia do saber. Rio de Janeiro, : Forense Universitária.

Freire, P. (1967). Educação como prática da liberdade. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.

Freire, P. (1981). Ação cultural para a liberdade. Rio de Janeiro, RJ: Paz e Terra.

Freire, P. (1987). Pedagogia do oprimido. São Paulo, SP: Paz e Terra.

Freire, P. (1996). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo, SP: Paz e Terra.

Freire, P. (2011). Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo, SP: Paz e Terra.

Gomides, F. P., Sousa Junior, L., Silva, A. N. (2018). A contrarreforma do ensino médio: a flexibilização curricular e a consolidação do dualismo educacional no Brasil sob a égide do Banco Mundial. In XXIV Encontro de Pesquisa Educacional do Nordeste. Reunião Científica Regional da ANPEd. João Pessoa, PB; Rio de Janeiro, RJ: Anped.

Japão em foco. (2014, 1 de maio). Esvazie sua xícara… (Filosofia Zen). Recuperado de https://www.japaoemfoco.com/esvazie-sua-xicara-filosofia-zen/

Miklos, C. (2010). A arte zen e o caminho do vazio: uma investigação sobre o conceito zen-budista de não eu na criação de arte (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal Fluminense, Niterói.

Mosé, V. (2023, março). Poemas presos. Recuperado em março de 2023 de https://www.portalraizes.com/viviane-mose-lagrima-e-raiva-derretida-raiva-endurecida-e-tumor/#goog_rewarded

Palomo, S. M. S. (2001). Linguagem e linguagens. Eccos Revista Científica, 2(3), 9-15. DOI: https://doi.org/10.5585/eccos.v3i2.272

Pelizzoli, M. L. (2012). Introdução à comunicação não violenta (CNV): reflexões sobre fundamentos e método. In M. L. Pelizzoli (Org.), Diálogo, mediação e cultura de paz (p. 14-46). Recife, PE: Editora da UFPE.

Ribeiro, A. C. (2016). A teia e o labirinto (Tese de Doutorado). Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte.

Röhr, F. (2013). Educação e espiritualidade: contribuições para uma compreensão multidimensional da realidade, do homem e da educação. Campinas, SP: Mercado das Letras.

Rosemberg. M. B. (2006). Comunicação não-violenta: técnicas para aprimorar relacionamentos pessoais e profissionais I. São Paulo, SP: Ágora.

Saviani, D. (2007). História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados.

Weber, M. (1994). Teoria das categorias sociológicas. In M. Weber, Economia e sociedade: fundamentos da sociologia compreensiva (Vol. 1, p. 3-35). Brasília, DF: Editora Universitária de Brasília.

Weil, P., Leloup, J.-Y., Crema, R. (2003). Normose: a patologia da normalidade. Campinas, SP: Verus.

Wanzeler, M. (2011). O cuidado de si em Michel Foucault (Dissertação de Mestrado). Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa.

Published
2024-10-18
How to Cite
Carlos, E. J., & Santos, O. A. C. R. dos. (2024). The archaeological analysis of discourse and the question of caring for the other: reflections and educational possibilities that are manifested in a way of life. Acta Scientiarum. Education, 46(1), e65630. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v46i1.65630
Section
History and Philosophy of Education