Research with the everyday life

Keywords: everyday life; research movements; educative networks; curricular events.

Abstract

The research chain that was named as ‘research in/of/with the everyday life’ started being articulated in Brazil thirty years ago. The article talks about what was this beginning and the preoccupation with the methodological organization at the moment, since something new was being created at the country, and here, it’s told the history of the possible beginning. It indicates the initial theoretical bases brought by Certeau and Deleuze, although, next, multiple groups were organized, in many Brazilian universities, around various themes and counting on the inclusion of many European and Latin American authors, such as: Maturana, Lefebvre, Mafesoli, Boaventura de Sousa Santos, among others. At last, it points out the most recent epistemological-theoretical-methodological questions of the group. Reminding then, the necessary movements to research with everyday life; the countless educative networks that we form and in which we are formed; the importance of intercessors to the formation of thinking; the virtuality in the formation of possible curricular events; a diverse comprehension for the idea of repetition, as ‘spacetime’ of change; the talks as a central locus of research processes; the need of relations with arts for the research of this chain, taking us to the comprehension of everyone presence in all senses in our everyday life, actions and thinking; the comprehension that pedagogical acts always bring into the picture ethical, aesthetical, political and poetical dimensions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alliez, É. (1996). Deleuze filosofia virtual. São Paulo, SP: Editora 34.

Alves, N. (2019). Sobre as redes educativas que formamos e que nos formam. In N. Alves, Práticas pedagógicas em imagens e narrativas: memórias de processos didáticos e curriculares para pensar as escolas hoje (p. 154-157). São Paulo, SP: Cortez.

Alves, N., Arantes, E., Caldas, A. N., Rosa, R. S., & Machado, I. (2016). Questões curriculares e a possibilidade de sua discussão em cineclubes com professores: a questão religiosa na escola pública. Visualidades, 14(1), 18-37. DOI: https://doi.org/10.5216/vis.v14i1.43169

Andrade, N., Caldas, A. N., & Alves, N. (2019). Os movimentos necessários às pesquisas com os cotidianos – após muitas ‘conversas’ acerca deles. In I. B. Oliveira, M. L. Sussukind, & L. Peixoto (Orgs.), Estudos do cotidiano, currículo e formação docente: questões metodológicas, políticas e epistemológicas (p. 19-46). Curitiba, PR: CRV.

Brandão, R. S., Alves, N., Caldas, A. N. (2017). ‘PráticasTeorias’ de docentes em formação na crítica a clichês presentes em filmes ‘sobre professores’. Linhas Críticas, 23(52), 599-617.

Brandão, R. S., Mendonça, R. H., & Papini, R. (2020). Memórias de professoras: tecendo cineconversas com o ‘Incrível exército de Brancaleone’. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, 5(16), 1577-1594. DOI: http://dx.doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2020.v5.n16.p1577-1594

Carvalho, J. M. (2011). O currículo como comunidade de afetos/afecções. Revista Teias, 13(27), 75-87.

Carvalho, J. M., Silva, S. K., & Delboni, T. M. Z. G. F. (2022). Currículos e artistagens: política, ética e estética para uma educação inventiva. Curitiba, PR: CRV.

Certeau, M. (1994). A invenção do cotidiano – 1: artes de fazer. Petrópolis, RJ: Vozes.

Damasceno, V. (2015). Personagens conceituais e personagens estéticos em Gilles Deleuze. Revista Trágica - Estudos de Filosofia da Imanência, 8(3), 138-151.

Deleuze, G. (2005). Cinema 2 - A imagem-tempo. São Paulo, SP: Brasiliense.

Deleuze, G. (1996). O atual e o virtual. In G. Deleuze, & C. Parnet, Dialogues (p. 47-58). Paris, FR: Flammarion.

Deleuze, G., & Guattari, F. (1992). Personagens conceituais. In G. Deleuze, & F. Guattari, O que é filosofia? (p. 81-110). Rio de Janeiro, RJ: Editora 34.

Deleuze, G., & Guattari, F. (1995). Rizoma. In G. Deleuze, & F. Guattari, Mil Platôs - capitalismo e esquizofrenia (Vol. 1, p. 10-36). São Paulo, SP: Editora 34.

Deleuze, G., & Guattari, F. (2012). Acerca do ritornelo. In G. Deleuze, & F. Guattari, Mil platôs – vol. 4 (p. 115-170). São Paulo, SP: Editora 34.

Dias, S. (1995). Lógica do acontecimento - Deleuze e a filosofia. Porto, PT: Edições Afrontamento.

Ferraço, C. E. (2003). Eu, caçador de mim. In L. G. Regina (Org.), Método: pesquisa com o cotidiano (p. 157-176). Rio de Janeiro, RJ: DP&A.

Isambert-Jamati, V. (1970). Crise de la societé, crise de l’ enseignement. Paris, FR: Presses Universitaires de France.

Larrosa, J. (2002). Notas sobre a experiência e o saber de experiência. Revista Brasileira da Educação, 1(19), 20-28. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782002000100003

Lefebvre, H. (1983). Lógica formal, lógica dialética. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira.

Lefebvre, H. (1992). A vida cotidiana no mundo moderno. São Paulo, SP: Ática.

Maffesoli, M. (1996). No fundo das aparências. Petrópolis, RJ: Vozes.

Maffesoli, M. (1997). O conhecimento quotidiano: para uma sociologia da compreensão. Lisboa, PT: Editora Veja.

Maffesoli, M. (1998). O tempo das tribos: o declínio do individualismo nas sociedades de massa. Rio de Janeiro, RJ: Forense.

Maturana, H. (2009). Emoções e linguagem na educação e na política. Belo Horizonte, MG: Editora UFMG.

Oliveira, I. B. (2012). Currículos e pesquisas com os cotidianos: o caráter emancipatório dos currículos ‘pensadospraticados’ pelos ‘praticantespensantes’ dos cotidianos das escolas. In E. F. Carlos, & M. C. Janete (Orgs.), Currículos, pesquisas, conhecimentos e produção de subjetividades (p. 47-70). Petrópolis, RJ: DP et Alli.

Oliveira, I. B., & Alves, N. (2001). Pesquisa no/do cotidiano das escolas – sobre redes de saberes. Rio de Janeiro, RJ: DP&A.

Pallasmaa, J. (2011). Os olhos da pele – a arquitetura e os sentidos. Porto Alegre, RS: Bookman.

Pallasmaa, J. (2013a). A imagem corporificada: imaginação e imaginário na arquitetura. Porto Alegre, RS: Bookman.

Pallasmaa, J. (2013b). As mãos inteligentes: a sabedoria existencial e corporalizada na arquitetura. Porto Alegre, RS: Bookman.

Reis, V. L. (2018). A produção de narrativas audiovisuais sobre e contra a homofobia em processos de formação e autoformação para a docência (Dissertação de Mestrado). Programa de Pós-graduação em Educação, Universidade do Estado do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.

Serpa, A. (2018). Conversas: possibilidades de pesquisa com o cotidiano. In T. Ribeiro, R. Souza, & C. S. Sampaio (Orgs.), Conversa como metodologia de pesquisa: por que não? (p. 93-118). Rio de Janeiro, RJ: Ayvu.

Todorov, T. (1997). Éloge du quotidien: essai sur la peinture hollandaise du XVIIe siècle. Paris, FR: Seuil.

Published
2023-08-10
How to Cite
Toja, N., Machado, M., & Alves, N. (2023). Research with the everyday life. Acta Scientiarum. Education, 45(1), e65773. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v45i1.65773
Section
METODOLOGIAS DE PESQUISAS PÓS-CRÍTICAS: FRATURAS, EXPANSÕES E ABERTURAS EM INVES