Pedagogy in the Portal Educação: a critical analysis based on the semi-culture theory
Abstract
This text has as its object the pedagogical proposal moved by the Portal Educação, a company that offers online courses. To this end, it aims to present an analysis of the pedagogical proposal based on the Semi-culture Theory. Methodologically, the work presents itself as a critical-analytical exercise, structured from the theoretical contribution of Critical Theory (Adorno & Horkheimer, 1985; Adorno, 1996). The analysis is structured from the concept of Semi-formation and has as its primary source of research the website of the educational company. It is theoretically and methodologically assumed that the very historical, political and economic lack of more organic processes of rupture with industrial capitalist sociability implies the production of concrete conditions for their improvement in more complex and elaborated stages from a logic with power of subjective-objective-border-control affectation of individual and collective identities. The work also indicates that the pedagogy moved by the Portal is affiliated to an ideal of pedagogy possible in the advanced and complex configuration of sociability at the beginning of the 21st century, therefore with a guarded fidelity to the objective of contributing to the education of materially and normatively subjects linked socially, culturally, politically and economically to that sociability.
Downloads
References
Abbagnano, N. (2007). Dicionário de filosofia. Martins Fontes.
Adorno, T. (1996). Teoria da semiformação. Educação & Sociedade, 56(XVII), 388-411.
Adorno, T., & Horkheimer, M. (1985). Dialética do esclarecimento: fragmentos filosóficos (A. G. de Almeida, Trad). Zahar.
Antunes, R. (2009). Os sentidos do trabalho: ensaio sobre a afirmação e a negação do trabalho. Boitempo.
Brasil. (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm
Debord, G. (2017). A sociedade do espetáculo. Contraponto.
Decreto nº 10.656 de 22 de março de 2021. (2021). Regulamenta a Lei nº 14.113, de 25 de dezembro de 2020, que dispõe sobre o fundo de manutenção e desenvolvimento da educação básica e de valorização dos profissionais da educação. Brasília, DF. https://bitily.me/JUvYP
Duarte, N. (2001). As pedagogias do ‘aprender a aprender’ e algumas ilusões da assim chamada sociedade do conhecimento. Revista Brasileira de Educação, 1(18), 35-40. https://doi.org/10.1590/S1413-24782001000300004
Freitas, L. C. (2014). Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico na escola. Educação & Sociedade, 35(129), 1085-1114. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302014143817
Frigotto, G. (2010). Educação e a crise do capitalismo real. Cortez.
Gatti, B. A., Barretto, E. S. Sá, & André, M. E. D. A. (2011). Política docente no Brasil: um estado da arte. Unesco.
Gentili, P. (1998). Educar para o desemprego: a desintegração da promessa integradora. In G. Frigotto (Org.), Educação e crise do trabalho: perspectivas para final de século (pp. 76-99). Vozes.
Giolo, J. (2008). A educação a distância e a formação de professores. Educação & Sociedade, 29(105), 1211-1234. https://doi.org/10.1590/S0101-73302008000400013
Kosik, K. (1976). Dialética do concreto. Paz e Terra.
Laval, C. (2019). A escola não é uma empresa: o neoliberalismo em ataque ao ensino público. Boitempo.
Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Presidência da República. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm
Lei nº 10.172, de 9 de janeiro de 2001. (2001). Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Presidência da República. http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/leis_2001/l10172.htm
Portal Educação. (2022a). Tem certificado?. https://www.portaleducacao.com.br/curso-online-letramento-digital-novo-iped/p
Portal Educação. (2022b). Institucional. https://www.portaleducacao.com.br/institucional
Portal Educação. (2022c). Como funciona a prova?. https://www.portaleducacao.com.br/curso-online-pedagogia-astronomia/p
Portal Educação. (2022d). Vou aprender mesmo?. https://www.portaleducacao.com.br/curso-online-novoeste-fundamentos-do-planejamento-estrategico/p
Portal Educação. (2022e). Como funciona o curso? Ele é autorizado pelo MEC?. https://www.portaleducacao.com.br/curso-online-pedagogia-disturbios-de-aprendizagem/p.
Portal Educação. (2022f). Portal Play. https://online.portaleducacao.com.br/novo-portal-play
Portal Educação. (2022g). Bem-vindo ao Blog do Portal Educação!. https://blog.portaleducacao.com.br/
Portal Educação. (2022h). Portal Play. Conheça os nossos cursos. https://www.portaleducacao.com.br/portal-play-empresas
Resolução nº 1, de 15 de maio de 2006. (2006). Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Ministério da Educação. http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/rcp01_06.pdf
Seki, A. K., Souza, A. G. & Evangelista, O. (2019). O crescimento perverso das licenciaturas privadas. In O. Evangelista, A. K. Seki, A. G. Souza, M. Titton, & A. B. Avila (Orgs.), Desventura dos professores na formação para o capital (pp. 61-106). Mercado de Letras.
Wolff, S. (2005). Informatização do trabalho e reificação: uma análise à luz dos programas de qualidade total. Editora da UNICAMP; EDUEL.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in part or in its entirety.
The copyright belongs exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal are the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distributing the material in any medium or format) and adaptation (remixing, transforming, and building upon the material thus licensed for any purpose, including commercial purposes) are permitted.
It is recommended that you read this link for more information on the subject: providing credits and references correctly, among other crucial details for the proper use of the licensed material.