Escola e profissionalização: notas sobre a especialização da classe trabalhadora

Keywords: vocational schooling; specialization; curriculum; training; worker education; profession

Abstract

The debate apprehended here wants to base what is meant by profession. The objective is to find better conditions to understand the process of schooling-professionalizing offered to the working class. What matters is to clarify elements that allow extracting the areas of contact and distance between professionalization, specialization and schooling, among other terms that are confused in the curricula that form workers. The important thing, for the present article, is to note not only the semantic-terminological questions, but ontological ones. In order to fulfill this task, work is taken as the founding moment of human life in society, since, as Marx understands, the act of working is the element that sustains human-social life. That is, in relation to the methodological choice, the choice was made to build the exhibition on an ontomaterialist basis. In this way, there will be adequate conditions to analyze the articulation between what is called professional education on the one hand, and what is conceived as a profession on the other, which has the school as a mediator. The present article, theoretical, bibliographical and documental, aims, therefore, to analyze the role of schooling-professionalizing in the formation of the working class.

Keywords: vocational schooling; specialization; curriculum; training; worker education; profession.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angelin, P. E. (2010). Profissionalismo e profissão: teorias sociológicas e o processo de profissionalização no Brasil. REDD. Revista Espaço de Diálogo e Desconexão, 3(1), 1-16. https://doi.org/10.32760/1984-1736/REDD/2010.v3i1.4390

Barbosa, M. L. O. (1998). Para onde vai a classe média: um novo profissionalismo no Brasil? Tempo Social, 10(1), 129-142. https://doi.org/10.1590/S0103-20701998000100009

Belmino, W. G. (2020). Um estudo ontomaterialista sobre a função social das Escolas Estaduais de Educação Profissional do Ceará [Tese de Doutorado, Universidade Estadual do Ceará].

Braverman, H. (1980). Trabalho e capital monopolista. A degradação do trabalho no século XX (N. C. Caixeiro, Trad.). Zahar.

Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica: diversidade e inclusão. (2013). Conselho Nacional de Educação, Ministério da Educação.

Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio em Debate: texto para discussão. (1999). Conselho Nacional de Educação. http://portal.mec.gov.br/setec/arquivos/pdf/ceb016.pdf

Dubar, C. (2005). A socialização: construção das identidades sociais e profissionais (A. S. M. Silva, Trad.). Martins Fontes.

Dubar, C. (2011). Entre crise global e crises ordinárias: a crise das identidades. Plural, Revista do Programa de Pós‐Graduação em Sociologia da USP, 18(1), 175‐184. https://revistas.usp.br/plural/article/view/74528/78137

Dubar, C. (2012). A construção de si pela atividade de trabalho: a socialização profissional. Cadernos de Pesquisa, 42(146), 351-367. https://doi.org/10.1590/S0100-15742012000200003

Gonçalves, C. M. (2008). Análise sociológica das profissões: principais eixos de desenvolvimento. Sociologia. Revista da Faculdade de Letras da Universidade do Porto, 17, 177-223. https://ojs.letras.up.pt/index.php/Sociologia/article/view/2349

Ianni, O. (1992). A idéia de Brasil moderno. Brasiliense.

Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (20 de dezembro de 1996). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Presidência da República. https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

Lukács, G. (2018). Prolegômenos e para a ontologia do ser social (Tomo I, v. 13). Coletivo Veredas.

Machado, M. H. (1995). Sociologia das profissões: uma contribuição ao debate teórico. In M. H. Machado (Org.), Profissões de saúde: uma abordagem sociológica (pp. 13-33). Fiocruz.

Marx, K. & Engels, F. (2007). A ideologia alemã: crítica da mais recente filosofia alemã em seus representantes Feuerbach, B. Bauer e Stirner, e do socialismo alemão em seus diferentes profetas. Boitempo.

Marx, K. (1996). O capital: crítica à economia política (Tomo 1, v. 1, Coleção os Economistas). Nova Cultural.

Mészáros, I. (2002). A crise estrutural do capital. Boitempo.

Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura [UNESCO]. (2010). Relatório Global sobre Aprendizagem e Educação de Adultos. Unesco.

Parecer CNE/CP nº 29, de 3 de dezembro de 2002. (2002, 3 dez.). Trata das Diretrizes Curriculares Nacionais no Nível de Tecnolólogo. Conselho Nacional de Educação, Ministério da Educação.

Quartiero, E. M., Lunardi, G. M., & Bianchetti, L. (2010). Técnica e tecnologia: aspectos conceituais e implicações educacionais. In J. Moll (Org.), A. Z. Kuenzer, A. F. B. Andrade, B. Kipnis, C. A. Simões, C. A. Koller, D. H. Moura, & D. L. Lima Filho (Org.), Educação profissional e tecnológica no Brasil contemporâneo: desafios, tensões e possibilidades (pp. 285-300). Artmed.

Resolução nº 6, de 20 de setembro de 2012. (2012, 20 set.). Define Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Profissional Técnica de Nível Médio. Ministério da Educação. https://www.gov.br/mec/pt-br/media/seb-1/pdf/rceb006_12_ED.pdf

Rodrigues, M. L. (2016). Sociologia das profissões. Celta.

Santos, D. (2017). Educação e precarização profissionalizante: crítica à integração da escola com o mercado. Instituto Lukács.

Santos, D. (2019a). Educação profissional: crise e precarização. Lutas Anticapital.

Santos, E. (2019b). Trabalho, educação e pobreza. Coletivo Veredas.

Schmitz, A. A. (2014). Max Weber e a corrente neoweberiana na sociologia das profissões. Em Tese, 11(1), 10-29. https://doi.org/10.5007/1806-5023.2014v11n1p10

Senado Federal. (2019). LDB: Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (3a ed.). Coordenação de Edições Técnicas.

Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial. (2020, 29 maio). CNE aprova novas Diretrizes Curriculares para a Educação Profissional e Tecnológica. https://www.rn.senai.br/cne-aprova-novas-diretrizes-curriculares-para-educacao-profissional-e-tecnologica/

Silva, A. N., & Santos, D. (2020). Marx e a crítica ao programa de Gotha. Lutas Anticapital.

Silva, J. G. (2017). A expansão da Rede Federal de Educação Profissional, Científica e Tecnológica entre os anos 2005 e 2015 e suas implicações socioespaciais no Estado de Santa Catarina [Tese de Doutorado, Programa de Pós-graduação em Geografia, Universidade Federal de Santa Catarina].

Vieira Pinto, Á. (2008). O conceito de tecnologia (Vol. 1). Contraponto.

Weber, M. (1984). Economia y sociedad. Fondo de Cultura Económica.

Published
2025-07-11
How to Cite
Santos, D., & Novaes, H. T. (2025). Escola e profissionalização: notas sobre a especialização da classe trabalhadora. Acta Scientiarum. Education, 47(1), e66739. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v47i1.66739
Section
Teachers' Formation and Public Policy