Survivors and castaways: reflections on Philosophy and Sociology in Secondary Education in the context of contemporary sociopolitical disputes

Keywords: high school; sociology of education; philosophy of education; crisis of educational paradigms; democracy

Abstract

This work aims to problematize the conditions for the permanence of the disciplines of Philosophy and Sociology in High School, in Brazilian education, in a context of democratic crisis and the advance of authoritarianism in the last decade. Firstly, the objective is to identify in the process of institutionalization of Philosophy and Sociology in Basic Education the concomitant of themes and political tensions that contributed to the permanence of these disciplines in basic education, and, secondly, to reflect on the survival of Philosophy and Sociology in Integrated Secondary Education of the Federal Network as a distinguishing feature in comparison with the provision of public secondary education. The path proposed for this analysis was to start with a brief outline of the Olavo-Bolsonarist ideology around education, in which we seek to analyze the links between the political field of progressivism and these two disciplines in Basic Education. In the second moment, the relationship between the entry of these disciplines in High School (from 2008) and the recent transformation in the fields of Social Sciences and Philosophy, seeking to identify the questioning of the canons admitted by these disciplines, the formulated political objectives and the curricula still in the process of adaptation. In the third moment, we suggest some observations about the survival of Philosophy and Sociology in the Federal Network, highlighting the adverse political context for this permanence and the persistent situation of threat. The initial results of this research are the perception of low institutionalization and the fragmentation of the presence of Philosophy and Sociology in Basic Education, which reinforce the delegitimization of scientific knowledge and the Human Sciences.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alatas, S. F., & Sinha, V. (2017). Sociological theory beyond the canon. Londres, GB: Springer.

Araujo, R. M. L., & Rodrigues, D. S. (2010). Referências sobre práticas formativas em educação profissional: o velho travestido de novo frente ao efetivamente novo. Boletim Técnico do Senac: a Revista da Educação Profissional, 36(2), 51-63.

Bourdieu, P. (2004). Os usos sociais da ciência: por uma sociologia clínica do campo científico. São Paulo, SP: Unesp.

Brasil. Secretaria de Educação Fundamental. (1998). Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos: apresentação dos temas transversais. Brasília, DF: MEC/SEF.

Brown, W. (2019). Nas ruínas do neoliberalismo: a ascensão da política antidemocrática no ocidente. São Paulo, SP: Politeia.

Carniel, F., & Bueno, Z. P. (2018). O ensino de sociologia e os seus públicos. Educação & Sociedade, 39(144), 144, 671-685. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302018186181

Carvalho, O. (2016). A nova era e a revolução cultural. Fritjof Capra e Antonio Gramsci. Campinas, SP: Vide.

Castro, C. (2022). Além do cânone: para ampliar e diversificar as ciências sociais. Rio de Janeiro, RJ: FGV.

Cesarino, L. (2019). Identidade e representação no bolsonarismo: corpo digital do rei, bivalência conservadorismo-neoliberalismo e pessoa fractal. Revista de Antropologia, 62(3), 530-557. DOI: https://doi.org/10.11606/2179-0892.ra.2019.165232

Ciavatta, M. (2005). A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. Trabalho Necessário, 3(3), 1-20. DOI: https://doi.org/10.22409/tn.3i3.p6122

Connell, R. (2012). O império e a criação de uma ciência social. Contemporânea, 2(2), 309-336.

Conselho Nacional de Educação. (2006). Parecer CNE/CEB nº 38/2006: Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Brasília, DF: Ministério da Educação.

Conselho Nacional de Educação. (2021). Resolução CNE/CP nº 1, de 5 de janeiro de 2021: Diretrizes Curriculares Nacionais para a Formação Continuada de Professores da Educação Básica. Brasília, DF: Diário Oficial da União.

Corti, A. P. O., Corrochano, M. C., & Silva, J. A. (2016). “Ocupar e resistir”: a insurreição dos estudantes paulistas. Educação & Sociedade, 37(137), 1159-1176. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302016167337

Franco, I., & Marcondes, D. (2011). A tradição filosófica e os diferentes modos de conceber a Filosofia. In I. Franco, & D. Marcondes (Eds.), A filosofia: o que é? Para que serve? Rio de Janeiro, RJ: Zahar.

Fraser, N. (2017, 2 de janeiro). The end of progressive neoliberalism. Dissent. Recuperado de https://www.dissentmagazine.org/online_articles/progressive-neoliberalism-reactionary-populism-nancy-fraser/

Gallo, S. (2006). A Filosofia e seu ensino: conceito e transversalidade. Ethic@, 13(1), 17-35.

Gohn, M. G. M. (2016). Manifestações de protesto nas ruas no Brasil a partir de junho de 2013: novíssimos sujeitos em cena. Revista Diálogo Educacional, 16(47), 125-146. DOI: https://doi.org/10.7213/dialogo.educ.16.047.DS06

Heeren, M. V., & Silva, M. L. (2019). O princípio de autonomia dos institutos federais e sua política educacional em oposição à reforma do ensino médio. Jornal de Políticas Educacionais, 13(10), 1-19. DOI: https://doi.org/10.5380/jpe.v13i0.61995

Ianni, O. (1989). A sociologia e o mundo moderno. Tempo Social, 1(1), 7-27. DOI: https://doi.org/10.1590/ts.v1i1.83315

Ianni, O. (1997). Sociologia numa época de globalismo. In L. C. Ferreira (Org.), A sociologia no horizonte do século XXI (p. 13-25). São Paulo, SP: Boitempo.

Lei n. 11.645/2008, de 10 março de 2008. (2008). Altera a Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996, modificada pela Lei no 10.639, de 9 de janeiro de 2003, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, para incluir no currículo oficial da rede de ensino a obrigatoriedade da temática “História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena. . Brasilia, DF: Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos.

Lei n. 12.711/2012, de 29 de agosto de 2012. (2012). Dispõe sobre o ingresso nas universidades federais e nas instituições federais de ensino técnico de nível médio e dá outras providências. Brasilia, DF: Casa Civil, Subchefia para Assuntos Jurídicos.

Lei nº 11.684, de 2 de junho de 2008. (2008). Dispõe sobre a inclusão de Filosofia e Sociologia no currículo do Ensino Médio. Brasília, DF: Diário Oficial da União.

Lei nº 11.892, de 29 de dezembro de 2008. (2008). Institui a criação dos Institutos Federais de Educação, Ciência e Tecnologia. Brasília, DF: Diário Oficial da União.

Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. (2017). Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, para dispor sobre o ensino médio. Brasília, DF: Diário Oficial da União.

Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Diário Oficial da União.

Levitsky, S., & Ziblatt, D. (2018). Como as democracias morrem. Rio de Janeiro, RJ: Zahar.

Maia, J. M. E. (2011). Ao sul da teoria: a atualidade teórica do pensamento social brasileiro. Sociedade e Estado, 26(2), 71-94. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-69922011000200005

McIntyre, L. (2018). Post-truth. Cambridge, MA: MIT Press.

Mirrlees, T. (2018). The alt-right's discourse of “cultural Marxism”: a political instrument of intersectional hate. Atlantis Journal, 39(1), 49-69.

Moraes, A. C. (2003). Licenciatura em Ciências Sociais e ensino de Sociologia: entre o balanço e o relato. Tempo Social, 15(1), 5-20. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-20702003000100001

Moura, D. H. (2007). Educação básica e educação profissional e tecnológica: dualidade histórica e perspectivas de integração. Holos, 2, 4-30. DOI: https://doi.org/10.15628/holos.2007.11

Oliveira, A. P. (2010). Para que serve sociologia? Itinerários na rede de educação profissional e tecnológica. Tecnologia & Cultura, 12(16), 22-29.

Oliveira, A. P. (2021). La enseñanza de la sociología y sus profesores en Brasil y España: algunos apuntes iniciales. Unes – Universidad, Escuela y Sociedad, 11, 6-16. DOI: https://doi.org/10.30827/unes.i11.20978

Pelissari, L. B. (2021). A reforma da educação profissional e tecnológica no Brasil: 2016 a 2021. Scielo Preprints. DOI: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.3150

Pochmann, M., & Ferreira, E. B. (2016). Escolarização de Jovens e igualdade no exercício do direito à educação no Brasil: embates do início do século XXI. Educação & Sociedade, 37(137), 1241-1267. DOI: https://doi.org/10.1590/ES0101-73302016160477

Resolução nº 3, de 21 de novembro de 2018. (2018). Atualiza as Diretrizes Curriculares Nacionais para o Ensino Médio. Diário Oficial da União, Brasília, 22 de novembro de 2018, Seção 1, p. 21-24.

Rocha, J. C. C. (2021). Guerra cultura e retórica do ódio: crônicas de um Brasil pós-político. Goiânia, GO: Caminhos.

Saviani, D. (2007). Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, 12(34), 152-180. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-24782007000100012

Silva, I. L. F. (2010). O ensino das Ciências Sociais/Sociologia no Brasil: histórico e perspectivas. In A. C. Moraes (Ed.), Sociologia: ensino médio (p. 15-44). Brasília, DF: MEC/SEB.

Streeck, W. (2019). O retorno dos reprimidos como início do fim do capitalismo neoliberal. In H. Geiselberger (Org.), A grande regressão: um debate internacional sobre os novos populismos – e como enfrentá-los (p. 253-265). São Paulo, SP: Estação Liberdade.

Wink, G. (2021). Brazil, land of the past: the ideological roots of the new right. Cuernavaca, MX: Bibliotopía.

Published
2023-11-30
How to Cite
Pinto, G. L. H., Santos, P. da S., Santos, E. da S., & Spiess, M. A. R. (2023). Survivors and castaways: reflections on Philosophy and Sociology in Secondary Education in the context of contemporary sociopolitical disputes. Acta Scientiarum. Education, 46(1), e68034. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v46i1.68034
Section
Chamada Temática - A ascensão dos populismos e a crise democrática: desafios par