The socio-educational proposal of the Military Regime present in FUNABEM and in the 1st Forum of Minors
Abstract
This study aims to understand the relationship between work and education in the socio-educational proposal aimed at poor children and adolescents during the Military Regime, expressed in the documents of the Fundação Nacional do Bem-Estar do Menor (FUNABEM) and in the speeches of the authorities present at the 1st Forum of Smaller. To this end, we sought to identify the educational purposes and means highlighted in the aforementioned material; analyze the relationship between this educational proposal and the Ideology of National Security; and unveil the ideological link between assistance and education proposals for poor children and adolescents and the preparation of cheap labor for the job market. This is research with a theoretical and documentary character anchored in the assumptions of Historical and Dialectical Materialism, especially in the works of Marx (2011), Engels (2009) and Mészáros (2011, 2015), to understand the origin and function of the State, with emphasis on to Lukács' (2007, 2013) postulates about ontological work. The literature review is based on Bazílio (1985), Becher (2011), Silva (2011) and Celestino (2015), among others, and the interpretation of the data is supported by the content analysis technique of Bardin (2016). As a result, we highlight that poor children called minors are considered dangerous or useless, in general, the result of a maladjusted family, therefore, the individual must be corrected, not society. In this modeling process, education assumes centrality, being responsible for ensuring the adjustment of these individuals to the current social order, through training for manual trades, the purpose of which is to transform them into useful adults for themselves and the nation.
Downloads
References
Bardin, L. (2016). Análise de conteúdo. São Paulo, SP: Edições 70.
Bazílio, L. C. (1985). O menor e a ideologia de Segurança Nacional. Belo Horizonte, MG: Veja-Novo.
Becher, F. (2011). Os “menores” e a Funabem: influências da ditadura civil-militar Brasileira. In Anais do XXVI Simpósio Nacional de História – ANPUH [CD-ROM]. São Paulo, SP: ANPUH.
Bomfim, M. S. (1987). Egressos da FUNABEM: sua reintegração na sociedade (Dissertação de Mestrado). Departamento de Psicologia Educacional, Instituto de Estudos Avançados em Educação, Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro.
Celestino, S. (2015). Entre a FUNABEM e o SINASE: a dialética do atendimento socioeducativo no Brasil (Tese de Doutorado). Pontífica Universidade Católica do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro.
Dorigo, H. G., & Nascimento, M. I. M. (2007). A concepção histórica sobre as crianças pequenas: as crianças pequenas: subsídios para pensar o futuro. Educere et Educare Revista de Educação, 2(3), 15-32.
Engels, F. (2009). A origem da família, da propriedade privada e do Estado. São Paulo, SP: Escala Educacional.
Germano, J. W. (2000). Estado militar e educação no Brasil. São Paulo, SP: Cortez.
Germano. J. W. (2011). Estado militar e educação da cultura. Rio de Janeiro, RJ: Civilização Brasileira.
Governo do Estado de São Paulo. (1966). I Fórum nacional do menor. São Paulo, SP: Imprensa Oficial do Estado.
Guimarães, C. M. (2017). A história da atenção à criança e da infância no Brasil e o surgimento da creche e
da pré-escola. Revista Linhas, 18(38), 80-142.
Lei nº 4.513, de 1º de dezembro de 1964. (1964, 1º dezembro). Autoriza o Poder Executivo a criar a Fundação Nacional do Bem-Estar do Menor, a ela incorporando o patrimônio e as atribuições do Serviço de Assistência a Menores, e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília.
Lei nº 6.697, de 10 de outubro de 1979. (1979, 10 outubro). Institui o Código de Menores. Diário Oficial da União, Brasília.
Lei nº 8.069, de 13 de julho 1990. (1990, 13 julho). Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília.
Lukács, G. (2007). As bases ontológicas do pensamento e da atividade do homem. Rio de Janeiro, RJ: UFRJ.
Lukács, G. (2013). Para uma ontologia do ser social. São Paulo, SP: Boitempo.
Marcílio, M. L. (2006). História social da criança abandonada (2. ed.). São Paulo, SP: HUCITEC.
Marx, K. (2011). Glosas críticas marginais ao artigo “O rei da Prússia e a reforma social”, de um prussiano. Germinal: Marxismo e Educação em Debate, 3(1), 142-155. DOI: https://doi.org/10.9771/gmed.v3i1.9501
Mazzeo, A. C. (1995). Sociologia política maxista. Perdizes, SP: Cortez.
Mészáros, I. (2011). A ordem da reprodução sociometabólica do capital. São Paulo, SP: Boitempo.
Mészáros, I. (2015). A montanha que devemos conquistar: reflexões acerca do estado. São Paulo, SP: Boitempo.
Miranda, H. (2017). A FUNABEM e a escrita de si: publicações institucionais e a produção do “bem-estar do menor”. Leitura em Revista, 7(11), 42-49.
Moraes, R. (2003). Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, 9(2), 191-211. DOI: doi.org/10.1590/S1516-73132003000200004
Oliveira, N. D. (2010). Os primórdios da doutrina de segurança nacional: a escola superior de guerra. Dossiê: História e Militarismo, 29(2), 135-157.
Rizzini, I. (1997). O século perdido: raízes históricas das políticas públicas para a infância no Brasil. Rio de Janeiro, RJ: Petrobrás-BR; Ministério da Cultura; USU Ed. Universitária; Amais.
Rossato, G. E. (2008). De Menor Marginalizado a Menino de Rua: o Estado de Bem-Estar Social no Brasil e o ideológico modo de definição da infância abandonada. Acta Scientiarum. Human and Social Sciences, 30(1), 17-24. DOI: https://doi.org/10.4025/actascihumansoc.v30i1.3208
Santos, M. E. M. (2017). A educação social e a gestão da pobreza: gênese, desdobramentos e função no contexto da sociabilidade do capital em crise (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Ceará, Fortaleza.
Saviani, D. (2008). O legado educacional do regime militar. Caderno Cedess, 28(76), 291-312. DOI: doi.org/10.1590/S0101-32622008000300002
Silva, G. M. (2011). Adolescente em conflito com a lei no Brasil: da situação irregular à proteção integral. Revista Brasileira de História & Ciências Sociais, 3(5), 33-43.
Venâncio, R. P. (1999). Famílias abandonadas. Campinas, SP: Papirus.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in part or in its entirety.
The copyright belongs exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal are the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distributing the material in any medium or format) and adaptation (remixing, transforming, and building upon the material thus licensed for any purpose, including commercial purposes) are permitted.
It is recommended that you read this link for more information on the subject: providing credits and references correctly, among other crucial details for the proper use of the licensed material.