Democratization of school management: challenges, contradictions and experiences of pedagogical training
Abstract
In the current educational perspective, democratic management is increasingly gaining ground due to its importance in the search for a reality in which all the agents that make up the school actively participate in the construction of the intended school. Focusing on the challenges and contradictions of this system, we seek to reflect, within the scope of education in Pedagogy at the Federal University of Sergipe, on experiences of the Institutional Program for Scholarships and Teaching Initiation (PIBID) and non-compulsory Internship in the management area, both carried out in two state schools located in the municipality of Aracaju, in the state of Sergipe. In order to elucidate the relationship between Democratic Management and Pedagogical Training, we initially discuss the assumptions of democratic management in public schools and then problematize democratic management, based on experiences of pedagogical training, understood as a space for building the knowledge necessary for competent professional performance, qualified and socially endorsed. The research sought to analyze elements of these narratives as a way of understanding the obstacles that make it impossible to guarantee a democratic-participatory management. For democratic management to take place, it is necessary to disseminate this management model, so that the school community understands its real importance within this context, and thus effective participation and mutual collaboration between its agents occur.
Downloads
References
Cury, C. R. J. (2007). A gestão democrática na escola e o direito à educação. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, 23(3), 482-495. https://doi.org/10.21573/vol23n32007.19144
Dourado, L. F. (2007). Políticas e gestão da educação básica no Brasil: limites e perspectivas. Educação e. Sociedade, 28(100), 921-946. https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000300014
Gadotti, M. (2000). O projeto político-pedagógico da escola na perspectiva de uma educação para a cidadania. In M. Gadotti. Perspectivas atuais da educação (pp. 35-40). Artes Médicas Sul.
Gadotti, M. (2014). Gestão democrática com participação popular no planejamento e na organização da educação nacional. Conferência Nacional de Educação. https://www.jaciara.mt.gov.br/arquivos/anexos/05062013105125.pdf
Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. (1996, 20 de dezembro). Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Presidência da República. http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/lei9394_ldbn1.pdf
Libâneo, J. C. (2001). Organização e gestão da escola: teoria e prática. Alternativa.
Libâneo, J. C. (2004). A aprendizagem escolar e a formação de professores na perspectiva da psicologia histórico-cultural e da teoria da atividade. Educação em Revista, 24, 113-147. https://doi.org/10.1590/0104-4060.352
Lima, M. H. M. (2014). Estilos de gestão e a influência na administração escolar. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 10(2), 230-238. https://revistacientifica.uaa.edu.py/index.php/riics/article/view/222
Lück, H. (2009). Dimensões de gestão escolar e suas competências. Positivo.
Monteiro, M. A. A., Monteiro, I. C. C., & Azevedo, T. C. A. M. (2010). Visões de autonomia do professor e sua influência na prática pedagógica. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências, 12(3), 117-130. https://doi.org/10.1590/1983-21172010120309
Negrini, S. M. (2008). Gestão democrática da escola pública: uma relação teórico-prática. Faculdade de Ciências e Letras de Jacarezinho (FAFIJA).
mParo, V. H. (2010). A educação, a política e a administração: reflexões sobre a prática do diretor de escola. Educação e Pesquisa, 36(3), 763-778.
Riscal, J. R., & Luiz, M. C. (2016). Gestão democrática e a análise de avaliações em larga escala: o desempenho de escolas públicas no Brasil (Coleção Especialização). Pixel.
Santos, L. M. B. (2021). A democratização da gestão: um estudo acerca de seus desafios e contradições a partir das vivências de PIBID e Estágio não-obrigatório [Monografia de Conclusão de Curso de Pedagogia, Universidade Federal de Sergipe].
Souza, A. R. (2019). As condições de democratização da gestão da escola pública brasileira. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas e Educacionais, 27(103), 271-290. https://doi.org/10.1590/S0104-40362018002601470
Therrien, J., & Souza, A. T. (2000). A racionalidade prática dos saberes da gestão pedagógica da sala de aula. In V. M. Candau, J. Birman, Â. S. Therrien, J. Therrien, F. D. R. Santos, A. C. Kuenzer, L. D. Valle, M. V. Costa, S. Weber, & M. Reigota (Org.), Cultura, linguagem e subjetividade no ensinar e aprender (pp. 77-96). DP&A.
Veiga, I. P. A. (1998). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção coletiva. In I. P. A. Veiga (Org.), Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível (pp. 11-35). Papirus.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in part or in its entirety.
The copyright belongs exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal are the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distributing the material in any medium or format) and adaptation (remixing, transforming, and building upon the material thus licensed for any purpose, including commercial purposes) are permitted.
It is recommended that you read this link for more information on the subject: providing credits and references correctly, among other crucial details for the proper use of the licensed material.