Santa Teresinha’s Institute in Bragança-PA: changes and permanence in school architecture (1938-1952)

Keywords: school architecture; Santa Teresinha Institute; new school.

Abstract

This article stems from research on the school architecture of the Santa Teresinha Institute, whose building was constructed in the 1940s in Bragança-PA. The temporal framework spans from 1938 to 1952, period encompassing the commencement of construction of the Institute and the preparation of the verification report requested by the Ministry of Education and Health. The objective is to discuss the architectural characteristics of this establishment by contrasting them with those of similar constructions built during the First Republic, identifying changes and continuities in the production of school architecture in Pará. Methodologically, through the survey and collection of available sources related to the construction of the Institute, including photographs from the period 1938 to 1952 and the Verification Report conducted in December 1952 at the request of the Ministry of Education and Health, we used the technique of documentary analysis from a critical approach (Franco, 2018), developed through bibliographic study of education in the Bragança institution and school architecture at the time. As results, the school architecture of the Santa Teresinha Institute, which materialized in the 1940s, predominantly presents continuities due to the emphasis placed on hygienic and surveillance characteristics, promoting the disciplining of students and teachers. However, the influence of constitutive aspects of the New School ideology is noticeable through the creation of spaces for socializing and interaction such as the auditorium and sports courts, as well as manual workrooms and laboratories, demonstrating that the Institution integrated the transformations that occurred in education over time into its architecture. Thus, the school architecture of the Instituto Santa Teresinha reflects the gradual and ongoing changes driven by educational policies, highlighting features of various dominant concepts from different periods.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albernaz, M. P., & Lima, C. M. (1998). Dicionário ilustrado de arquitetura (Vol. 2). ProEditores.

Azevedo, C. B., & Stamatto, M. I. S. (2012). Escola da ordem e do progresso: grupos escolares em Sergipe e no Rio Grande do Norte. Liber Livro.

Azevedo, C. B., Amorim, H. S., & Santos, R. M. (2017). Princípios higienistas e a escola para a república: um estudo sobre os grupos escolares do Rio Grande do Norte. Revista Educação em Debate, 39(73), 132-153. https://repositorio.ufc.br/bitstream/riufc/28221/1/2017_art_cbazevedohsamorim.pdf

Beltrão, J. F. (2004). Cólera, o flagelo da Belém do Grão-Pará. UFPA.

Bertucci-Martins, L. M. (2005). Memória que educa. Epidemias do final do século XIX e início do XX. Revista Educar, 25, 75-89.

Câmara dos Deputados. (1946). Decreto-Lei nº 8.530, de 2 de janeiro de 1946. (1946, 2 de janeiro). O Presidente da República, usando da atribuição que lhe confere o artigo 180 da Constituição, decreta a seguinte: Lei Orgânica do Ensino Normal. Diário Oficial da União. https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-8530-2-janeiro-1946-458443-publicacaooriginal-1-pe.html

Castanha, A. P. (2006). A organização da instrução pública na província de Mato Grosso (1834-1873). In N. P. P. Sá, E. M. Siqueira, & R. M. Reis (Org.), Instantes & memória na história da educação (pp. 37-62). Inep; UFMT.

Chaves, T. S. (2021). A Emergência da Escola Normal: histórias e memórias sobre formação de professoras e relações étnico-raciais em Bragança, Pará (1938-1960) [Trabalho de Conclusão de Curso, Universidade Federal do Pará].

Colares, T. (1997). O missionário feliz. Gráfica e Editora São Marcos.

Damasceno, A., & Pantoja, S. (2019). Controle e fiscalização do ensino no Pará: a inspeção escolar no início do século XX. Revista Brasileira de História da Educação, 20(1), e093.

Diocese de Bragança. (1946). Livro de Tombo da Diocese de Bragança: nº 1 (1930-1946). Diocese de Bragança.

Dourado, V., & Damasceno, A. (2022). A organização da instrução pública no início da primeira república no Pará (1890-1896). Revista Educação em Foco, 25(46), 86-103. https://doi.org/10.36704/eef.v25i46.6553

Escolano, A. (2001). Arquitetura como programa: espaço-escola e currículo. In A. Viñao Frago, & A. Escolano (Org.), Currículo, espaço e subjetividade: a arquitetura como programa (2a ed., pp. 19-57). DP&A.

Foucault, M. (1987). Vigiar e punir: nascimento da prisão. Vozes.

Franco, M. L. P. B. (2018). Análise de conteúdo (5a ed.), Autores Associados.

Henn, L. G., & Nunes, P. P. C. (2013). A educação escolar durante o período do Estado Novo. Revista Latino-Americana de História, 2(6), 1040-1049. https://doi.org/10.4013/rlah.v2i6.254

Hirao, H., Pasquini, C. A., & Ribeiro, E. N. (2010). Arquitetura escolar moderna paulista, apropriação socioespacial, uso e preservação: o projeto de João Clodomiro de Abreu para Presidente Prudente-SP. Revista TÓPOS, 4(1), 131-145. https://revista.fct.unesp.br/index.php/topos/article/view/2249

Instituto Santa Teresinha. (1952). Relatório de Verificação do Instituto Santa Teresinha realizado a pedido do Ministério de Educação e Saúde. Instituto Santa Teresinha.

Iskandar, J. I., & Leal, M. R. (2002). Sobre positivismo e educação. Revista Diálogo Educacional, 3(7), 1-6. https://doi.org/10.7213/rde.v3i7.4897

Medeiros, G. S. L. (2020). Era Vargas: a educação como instrumento político. Revista Multidisciplinar e de Psicologia, 14(50), 835-853. https://doi.org/10.14295/idonline.v14i50.2481

Oliveira, M. G. (2013). Arquitetura para uma nova escola: modernização da arquitetura escolar de João Pessoa (1930-1939) [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal da Paraíba].

Palacín, L., & Moraes, M. A. S. (1994). História de Goiás (1722-1972) (6a ed.), Ed.UCG.

Rodrigues, R. R. J., & Martínez, S. (2018). A. Materialidade da escola primária no estado do Rio de Janeiro (1893 - 1922): entre escolas singulares e graduadas. In V. L. G. Silva, G. Souza, & C. A. Castro (Org.), Cultura material escolar em perspectiva histórica: escritas e possibilidades (pp. 413-451). EDUFES.

Seyssel, R. (2006). Um estudo histórico perceptual: a bandeira brasileira sem Brasil [Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual Paulista].

Silva, A. L. (2005). A Revolução de 30 em Goiás. Cânone.

Silva, D. B. R. N. (2006). Os donos de São Benedito: Convenções e rebeldias na luta entre o catolicismo tradicional e devocional na cultura de Bragança no século XX [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Pará].

Silva, D. B. R. N., & Oleto, L. S. R. (2010). Intrépido e incansável: a atuação educacional de Eliseu Coroli em Bragança-Pará na primeira metade do século XX. Revista Veredas da História, 3(2), 1-36. https://doi.org/10.9771/rvh.v3i2.48880

Silva, J. C. (2006). Pesquisa historiográfica em educação: o apostolado positivista do Brasil e a instrução pública no Brasil. In D. Saviani, & J. C. Lombardi (Org.), Navegando pela história da educação brasileira (pp. 1-27). HISTEDBR.

Silva, P. J. (2012). A Igreja Católica e a questão educacional no Brasil durante a era Vargas. In Anais do 11º Encontro Estadual de História da Universidade Federal do Rio Grande, Rio Grande, RS.

Viñao Frago, A. (2001). Do espaço escolar e da escola como lugar: propostas e questões. In A. V. Frago, & A. Escolano (Org.), Currículo, espaço e subjetividade: a arquitetura como programa (2a ed., pp. 59-140). DP&A.

Published
2025-09-23
How to Cite
Santos, A. S. dos, & Damasceno, R. A. de F. (2025). Santa Teresinha’s Institute in Bragança-PA: changes and permanence in school architecture (1938-1952). Acta Scientiarum. Education, 47(1), e72128. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v47i1.72128
Section
History and Philosophy of Education