Media artifacts and cultural pedagogies: a discussion on the cultural arbitrariness of the newspaper O Tibagi (1948-1954)

Keywords: cultural pedagogy; education; journalism; cultural arbitrariness; Monte Alegre.

Abstract

Media artifacts play an important educational role by constructing and disseminating representations that act in the constitution of their public’s habitus. In the case of newspapers, the cultural arbitrariness present in their publications has the capacity to influence the identity and subjective constitution of their readers. Given their educational potential, it is essential to understand how the relationship between journalism and education has been constituted in different historical and social times. In this sense, this study aimed to identify the characteristics of the cultural pedagogy practiced by O Tibagi in the company town of Monte Alegre – PR, observing its elementary aspects, position in the social space and arbitrary cultural forms valued by the newspaper. To this end, the commemorative editions of the newspaper between 1948 and 1954 were analyzed, with an emphasis on the editorial team and collaborators, advertisers and recurring themes of the publication. Based on Pierre Bourdieu’s theoretical framework, the analysis of the sources showed that O Tibagi’s commemorative publications were marked by the predominance of advertisements and literary content, while other cultural expressions and themes were overlooked – forming its readers both through what it communicated explicitly and through the silences in its publications. By omitting sensitive topics, such as security and labor issues, the newspaper disseminated an idealized vision of Monte Alegre, promoting a cultural pedagogy that favored business logic and contributed to the maintenance of local ‘harmony’. The research on O Tibagi demonstrates that newspapers act as pedagogical agents, influencing habitus and dispositions by selecting, highlighting or omitting content.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade, P. D., & Costa, M. V. (2015). Usos e possibilidades do conceito de pedagogias culturais nas pesquisas em estudos culturais em educação. Textura, 17(34), 48-63. http://www.periodicos.ulbra.br/index.php/txra/article/viewFile/1501/1140

Barbosa, M. (2007). História cultural da imprensa: Brasil, 1900-2000. Mauad X.

Bourdieu, P. (1997). Sobre a televisão. Zahar.

Bourdieu, P. (2003) Esboço de uma teoria da prática. In R. Ortiz, A sociologia de Pierre Bourdieu (pp. 39-72). Olho d´Água.

Bourdieu, P. (2011a). Espaço social e espaço simbólico. In P. Bourdieu. Razões práticas: sobre a teoria da ação (pp. 13-38). Papirus.

Bourdieu, P. (2011b). O campo político. Revista Brasileira de Ciência Política, 5, 193-216. https://doi.org/10.1590/S0103-33522011000100008

Bourdieu, P. (2012). O poder simbólico. Bertrand Brasil.

Bourdieu, P. (2022). A economia das trocas linguísticas. Edusp.

Carvalho, D. R. (2006). Telêmaco Borba o município: história política da capital do papel e da madeira. [s.n.].

Centro de Memória Klabin. (1993, agosto 29). Transcrição de entrevista de Hellê Vellozo Fernandes e Paulo Rios Fernandes. Curitiba.

Correia, T. B. (1997). A socialização das cidades empresariais e o desmonte dos requisitos urbanos na vida fabril: tendências recentes no sul do Brasil. In Anais do 49º Congreso Internacional del Americanistas (ICA). Quito, Ecuador. https://www.equiponaya.com.ar/congresos/contenido/49CAI/Correia.htm

Costa, M. V., & Andrade, P. D. (2015). Na produtiva confluência entre educação e comunicação, as pedagogias culturais contemporâneas. Perspectiva, 33(2), 843-862. https://doi.org/10.5007/2175-795X.2015v33n2p843

Couto, R. C. (2017). A saga da família Klabin-Lafer. Chermont.

Fernandes, H. V. (1956, novembro 23). Aqui estamos. O Tibagi. n. 396, Caderno 1, p. 2.

Fernandes, H. V. (1958, novembro 30). Apresentação. O Tibagi. n. 491, Caderno 2, p. 1.

Fernandes, H. V. (1962, dezembro 15). Homenagem. O Tibagi. n. 682, Caderno 2, p. 2.

Fernandes, H. V. (1974). Monte Alegre, Cidade Papel. Símbolo S.A. Indústrias Gráficas.

Fischer, R. M. B. (1997). O estatuto pedagógico da mídia: questões de análise. Educação & Realidade, 22(22), 59-80. https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71363/40517

Freire-Bezerra, J. (2020). O diálogo potente no jornalismo: pensando a interatividade em seu viés pedagógico. Revista de la Asociación Española de Investigación de la Comunicación, 7(13), 99-117. https://doi.org/10.24137/raeic.7.13.5

Hey, A. P. (2008). Fronteira viva: o campo acadêmico e o campo político no Brasil. In M. L. N. Azevedo (Org.), Políticas públicas e educação: debates contemporâneos (pp. 217-229). Eduem.

Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. (2022). Censo 2022: Taxa de analfabetismo cai de 9,6% para 7,0% em 12 anos, mas desigualdades persistem. https://encurtador.com.br/GK6q4

Lenharo, A. (1986). Sacralização da política. Papirus.

Luca, T. R. (2005). História dos, nos e por meio dos periódicos. In C. B. Pinsky (Org.), Fontes históricas (pp. 111-153). Contexto.

Marcola, E. (1951, novembro 23). Crônica Médica – O flagelo do verão – Disenteria bacilar nas crianças. O Tibagi, n. 154, Caderno 1, p. 9.

Marcovitch, J. (2005). Pioneiros e empreendedores: a saga do desenvolvimento no Brasil. Universidade de São Paulo.

Marenda, J. (1949, novembro 23). Um ano vencido! O Tibagi, n. 52, Caderno1, p. 1.

Margalho, M. G. (2008). Klabin: os empresários, a empresa e as estratégias de construção da hegemonia (1930-1951) [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal Fluminense, Niterói].

Margalho, M. G. (2013). Indústrias Klabin do Paraná de Celulose: a sociogênese do projeto político-empresarial (1930-1940). Revista História & Perspectivas, 26(48), 99-126. https://seer.ufu.br/index.php/historiaperspectivas/article/view/23319

Martins, V. A. (2014, março 17). Entrevista oral concedida a Ana Flávia Braun Vieira. Telêmaco Borba.

Matos, A. A., & Lopes, M. F. (2008). Corpo e gênero: uma análise da revista TRIP Para Mulher. Revista Estudos Feministas, 16(01), 61-76. https://www.scielo.br/j/ref/a/J3Z5m3CyYBTnY3Kz7696L9K/?format=pdf&lang=pt

Mello, A. R. (2020). “Que sabe dos homens e das mulheres”: o ensino de História a partir da representação de gênero na coluna do jornal O Tibagi (1948-1950) [Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual de Ponta Grossa].

Nery, L. (1948, novembro 23). Harmonia. O Tibagi, n. 1, p. 1.

Nora, P. (1993). Entre memória e história: a problemática dos lugares. Projeto História, 10, 7-28.

O Tibagi. (1948a, novembro 23). Cem por Cento, a Serviço da Coletividade. n. 1, p. 1.

O Tibagi. (1948b, novembro 23). Nossa apresentação. n. 1, p. 1.

O Tibagi. (1949a, novembro 23). Primeiro Aniversário de “O Tibagi”. n. 52, Caderno 1, p 1.

O Tibagi. (1949b, setembro 20). Crônica da Cidade. n. 43, Caderno 1, p. 3.

O Tibagi. (1951a, novembro 23). O TIBAGI – um ano a mais. n. 154, Caderno 1, p. 1.

O Tibagi. (1951b, novembro 23). São nossos agentes-correspondentes. n. 154, Caderno 1, p. 25.

O Tibagi. (1954a, maio 6). A China detém 32 jornalistas, missionário e estudantes. n. 271, p. 1.

O Tibagi. (1954b, novembro 23). 23 de novembro de 1948 – 23 de novembro de 1954. n. 203, Caderno 1, p. 1.

O Tibagi. (1957, novembro 23). Nossa Homenagem a Tibagi – Cacildo Batista de Arpelau. n. 445, Caderno 2, p. 1.

O Tibagi. (1959, dezembro 23). 1948-1959. n. 540, Caderno 1, p. 2.

Piquet, R. (1998). Cidade-empresa. Presença na paisagem urbana brasileira. Jorge Zahar.

Prates, C. J. (2008). O Complexo W.I.T.C.H. acionando a magia para formar garotinhas nas redes do consumo [Dissertação de Mestrado, Universidade Luterana do Brasil].

Vieira, A. F. B. (2015). Análise do discurso fundador de Telêmaco Borba no jornal O Tibagi (1948-1964) [Dissertação de Mestrado, Universidade Estadual de Ponta Grossa].

Vieira, A. F. B. (2020). Jornalismo e a duração dos processos civilizadores: análise da adequação comportamental e da formação de uma segunda natureza em Monte Alegre – PR (1942-1964) [Tese de Doutorado, Universidade Estadual de Ponta Grossa].

Willer, M. R. (1997). Harmonia: uma utopia urbana para o trabalho [Dissertação de Mestrado, Universidade Federal do Paraná].

Wortmann, M. L. C., Costa, M. V., & Silveira, R. M. H. (2015). Sobre a emergência e a expansão dos Estudos Culturais em educação no Brasil. Educação, 38(01), 32-48. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.1.18441

Zappert, K. (1953, novembro 23). Um pouco de filosofia do trabalho (Carta a um bom amigo). O Tibagi, n. 250, Caderno 3, p. 5.

Published
2025-10-28
How to Cite
Vieira, A. F. B., & Skalinski Junior, O. (2025). Media artifacts and cultural pedagogies: a discussion on the cultural arbitrariness of the newspaper O Tibagi (1948-1954). Acta Scientiarum. Education, 47(1), e73948. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v47i1.73948
Section
History and Philosophy of Education