<b>Social representations in the construction of professional identity and teaching work

Keywords: social representation, teacher identity, professionalization.

Abstract

The goal of this article is to share the academic debate about the professional identity construction modes of Basic Education teachers and their social representations about the profession. It was used the qualitative research methodology with semi-structured interviews involving 19 teachers in basic education school in the State of São Paulo State. The data generated three categories of analysis: the professional identity and the performance of teachers and their representations about the teaching profession; the construction of autonomy in order to effect emancipatory educational practices; and critical-ideological sense of the teacher in its operating context. The epistemological contribution focused on the study of social representations and professionalization. The results confirmed that the social and cultural structures, historically constituted, were instrumental in construction the professional identity of research subjects and their social representations about the profession.

 

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Author Biographies

Raimunda Abou Gebran, Universidade do Oeste Paulista
Possui graduação em Licenciatura em Geografia pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (1973), graduação em Pedagogia pela Universidade de Marília (1982), Mestrado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1990) e Doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (1996). Atualmente é professor titular do Programa de Pós-Graduação em Educação (Mestrado) da Universidade do Oeste Paulista e coordenador pedagógico do curso de Pedagogia do Instituto Educacional de Assis (IEDA). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em metodologia do ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: ação docente, construção do conhecimento, ensino fundamental, ensino-aprendizagem e ensino de geografia.
Zizi Trevizan, Universidade do Oeste Paulista
Doutorado e Mestrado em Letras; Docente Pesquisadora na Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho – UNESP, no Brasil: Assis – SP e em Presidente Prudente – SP, onde se aposentou em 1995. Docente Pesquisadora do Programa de Mestrado em Educação na Universidade do Oeste Paulista, Presidente Prudente (SP), desde 1995, onde foi Pró-Reitora de Pesquisa e Pós-Graduação (2005 – 2013). Autora e coautora de livros, capítulos de livros e artigos em Semiótica e Educação: ensino aprendizagem de linguagens verbais e não verbais. Membro dos Grupos de Pesquisa: Contexto Escolar e Processo de Ensino Aprendizagem: Ações e Interações – Universidade do Oeste Paulista – Programa de Pós-Graduação (Mestrado em Educação); Brasil: Presidente Prudente - SP. e Centro de Estudos de Leitura de Literatura Infantil e Juvenil/ Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. CELLIJ - Programa de Pós-Graduação (Mestrado e Doutorado em Educação); Brasil: Presidente Prudente – SP.
Published
2018-04-16
How to Cite
Gebran, R. A., & Trevizan, Z. (2018). <b&gt;Social representations in the construction of professional identity and teaching work. Acta Scientiarum. Education, 40(2), e34534. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v40i2.34534
Section
Teachers' Formation and Public Policy