<b>The scholar architecture in the construction of the republican imaginary

Keywords: architecture, Education, Republic and imaginary.

Abstract

This article presents the results of an ongoing research on school institutions. Its object of study is the Scholar Group Barão de Mipibu, with a time frame from 1909 to 1920. It aims to analyze, through the studied school group, how the scholar architecture contributed to the republican imaginary construction in the Rio Grande do Norte’s society. To base our study, we used some authors, specifically: Moreira (2005), Escolano (2001), Bencostta (2005) and Le Goff (2004). This study is important to collaborate with the Brazilian History of Education, as well as the primary school in Brazil. At last, we understand that the Scholar Group Barão de Mipibu set in the context of creation of scholar groups throughout the country, was an instrument of the republican social imaginary formation through its physical space and its architecture.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Paula Lorena Cavalcante Albano da Cruz, Universidade Federal do rio Grande do Norte
Douranda pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da UFRN, Mestre em Educação Pela UFRN, Bacharel e licenciada em História pela UFRN. Atuo em pesquisas na área de História da Educação e Ensino de História.
Maria Inês Sucupira Stamatto, Universidade Federal do Rio Grande do Norte
É professora Titular da Universidade Federal do Rio Grande do Norte e do Programa de Pós-Graduação em Educação ? Mestrado e Doutorado ? UFRN. É graduada e licenciada em História (URFGS), mestre em Ciência Política (UFRGS), doutora em História (Sorbonne), pós-doutora em Educação pela Université de Québéc à Montreal ? UQAM/Canadá. É vice-líder do Grupo de Pesquisa História da Educação, Literatura e Gênero/diretório do CNPq, e coordenadora dos projetos de pesquisa ?Livro Didático: História do ensino de História no Brasil (1808-2008)? e ?A Lei e a Escola: uma história da escola no Brasil (1808-2008)?.
Published
2018-03-01
How to Cite
Cruz, P. L. C. A. da, & Stamatto, M. I. S. (2018). <b&gt;The scholar architecture in the construction of the republican imaginary. Acta Scientiarum. Education, 40(2), e35554. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v40i2.35554
Section
History of Education