Bring your own device (BYOD): understanding a new practice in the academic environment

Keywords: Education, Teaching Institution, Use Factors, Mobile Devices.

Abstract

This article identifies the perceived factors of the BYOD practice in the academic context. The popularization of the mobile devices generated a movement of the use of these personal devices in the work environment. This phenomenon came to be known as BYOD (Bring Your Own Device). This practice has reached educational institutions and involves several discussions between teachers and students. It is not clear whether the use of devices helps or hinders the progress of classes and the learning process. To understand this phenomenon we conduct semi-structured interviews with teachers and university students. Inspired by Grounded Theory, we developed a theoretical model that emerged from data analysis. This model demonstrates that the practice of BYOD in the academic context is determined by driving factors, context factors and practice factors. The various factors identified in the academic context bring practical results such as influence in the learning process and exposure to increased working hours. The factors of practice comprise eight elements: 1) interest; 2) didactic; 3) learning process; 4) ubiquity; 5) productivity; 6) responsibility; 7) usage patterns and; 8) exposure. This phenomenon may be related to the context of society and technological modernity

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marcia Cassitas Hino, Fundação Getúlio Vargas
Prof. Mestado Profissional Governança e Sustentabilidade
Erico Przeybilovicz, Fundação Getúlio Vargas
Doutorando
Taiane Ritta Coelho, Universidade Federal do Paraná
Doutora em Administração pela Fundação Getulio Vargas (FGV-EAESP). Mestre em Administração pela Universidade Federal do Paraná (2014), na área de tecnologia e inovação. Possui graduação em Administração pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (2010) e curso Técnico em Sistemas de Telecomunicações pelo IF-Sul (2004). Professora de graduação e pós-graduação do Centro Universitário de Maringá (UniCesumar - Campus Curitiba). Possui expertise como Professor na Pós-Graduação, Especialização e MBA nas áreas de Administração, Gestão Estratégica, Gestão da Inovação, Sistemas de Informação (SI), Gestão de Projetos e Gestão da Qualidade. Tem experiência na área de Administração, com ênfase em planejamento, controle e gestão de projetos, adquiridas ao longo da carreira em empresas como GVT, LabTelecom e Brasilsat. Interessa-se sobretudo, em termos de pesquisa científica, pelos seguintes temas:Inovação, ICT4D, Governo Eletrônico, Governança de TI e Planejamento Estratégico.
Published
2019-04-24
How to Cite
Hino, M. C., Przeybilovicz, E., & Coelho, T. R. (2019). Bring your own device (BYOD): understanding a new practice in the academic environment. Acta Scientiarum. Education, 41(1), e42661. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v41i1.42661
Section
Teachers' Formation and Public Policy