The profession of a focused teacher: some factors that hard the adherence to the teaching career

  • Rafael Izidoro Martins Neto Instituto Federal de Minas Gerais
  • Cláudio Alves Pereira Instituto Federal de Minas Gerais
Keywords: teaching; teaching career; social value of the teaching career.

Abstract

The present work, seeking to identify evidence of the (un)valorization of the teaching professional career, carried out a survey with students of the third year of high school and collected data about the understanding that these young people had about the teaching career and their choices for the process selective approaching. This research is justified by the fact that the official indexes of the School Census of Higher Education point to a progressive drop in the number of students recently graduated from high school who choose to enter undergraduate courses at educational institutions, whether public or private. Students from two private schools and two public schools in the city of Bambuí, in the interior of the state of Minas Gerais, were interviewed, with a total of 7 classes and 128 students interviewed. To make this study possible, the researchers applied a questionnaire, the data being analyzed by an exploratory qualitative approach. The results show that the majority of young people interviewed do not consider the teaching profession attractive and that this should not be the choice for further studies in higher education. As evidence of this position, are the ideas related to the teaching profession: poor working conditions, low pay, lack of social recognition, disrespect on the part of the students, among others, although these same young people recognize in the teacher the potential of social and political transforming agent.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Facci, M. G. D. (2004). Valorização ou esvaziamento do trabalho do professor? Um estudo crítico-comparativo da teoria do professor reflexivo, do construtivismo e da psicologia vigotskiana. São Paulo, SP: Autores Associados.

Ferraço, C. E. (2004). Os sujeitos praticantes dos cotidianos das escolas e a invenção dos currículos. In A. F. B. Moreira, J. A. Pacheco & R. L. Garcia, (Orgs.), Currículo: pensar, sentir e diferir (p. 77-94). Rio de Janeiro, RJ: DP&A.

Gomes, J. M. S. (2009). O trabalho docente no contexto angolano: a postura crítica, criativa e científica como requisitos fundamentais. Paidéia, 6, 11-24.

Mattar, N. F. (1996). Pesquisa de marketing (3a ed.). São Paulo, SP: Atlas.

Ministério da Educação. (2017). Novo Ensino Médio – perguntas e respostas: O que é o Novo Ensino Médio? Recuperado de http://portal.mec.gov.br/component/content/article?id=40361

Ministério da Educação. (2018). Guia de Implementação do Novo Ensino Médio. Recuperado de http://novoensinomedio.mec.gov.br/#!/guia

Mizukami, M. G. N. (1986). Ensino: as abordagens do processo. São Paulo, SP: EPU.

Moraes, V. S. (2009). No elo entre o bacharelado e a licenciatura, a chave para a melhor formação do professor de geografia. In Anais do Encontro nacional de prática ensino de geografia (p. 715-721). Porto Alegre.

Motta, V. C. & Frigotto, G. (2017). Por que a urgência da reforma do ensino médio? Medida Provisória nº 746/2016 (Lei nº 13.415/2017). Educação e Sociedade, 38(139), 355-372. DOI: http://doi.org/10.1590/es0101-73302017176606

Muhlstedt, A., & Hagemayer, R. C. C. (2015). Escolha da profissão e trajetórias de vida do professor. Cadernos da Pedagogia, 8(16), 28-39. Recuperado de https://bitlybr.com/st0TT

Oliveira, A. U. (1998). Para onde vai o ensino da Geografia? (7a ed.). São Paulo, SP: Contexto.

Penteado, H. D. (1994). Meio ambiente e formação de professores. São Paulo, SP: Cortez.

Pereira, J. (2004). De quem é a culpa. Manaus, AM: Uirapuru.

Souza Neto, S., Cardozo, A., Benelli, B., Cesana, J., Benites, L., & Motta, A. (2007). O magistério como escolha profissional: questões e reflexões. In S. Z. Pinho & J. R. Saglietti (Orgs.), Núcleos de ensino da Unesp (p. 564-593). São Paulo, SP: Cultura Acadêmica. Recuperado de https://bit.ly/3ieUtDY

Tartuce, G. L. B. P., Nunes, M. M. R., & Almeida, P. C. A. (2010). Alunos do ensino médio e atratividade da carreira docente no Brasil. Cadernos de Pesquisa, 40(140), 445-477. DOI: http://doi.org/10.1590/S0100-15742010000200008

Valle, I. R. (2006). Carreira do magistério: uma escolha profissional deliberada? Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, 87(216), 178-187. DOI: http://doi.org/10.24109/2176-6681.rbep.87i216.792

Veiga, I. P. A. (2004). Repensando a didática (27a ed.) São Paulo, SP: Papirus.

Published
2021-08-06
How to Cite
Martins Neto, R. I., & Pereira, C. A. (2021). The profession of a focused teacher: some factors that hard the adherence to the teaching career. Acta Scientiarum. Education, 43, e51436. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v43i0.51436
Section
Teachers' Formation and Public Policy