Communities of practice of teachers: shared repertoire in elementary school
Abstract
When dialoguing about teacher education, we perceive a movement in search of self-training, or school-centered training, which begins and culminates in the needs and demands arising from the teachers' context. One possibility that has been studied and expanded to several areas of education is the use of communities of practice in the promotion of reflection, autonomy, engagement and transformation of contexts and adverse situations. Thus, the Communities of Practice promote a new look at teacher education, thus, with this study, we sought to analyze the process of initial cultivation of communities of practice, observing the shared repertoires of four school contexts of teachers from the final years of elementary school. Participants were participants in six teachers from four schools (state and municipal) of a municipality on the western border of Rio Grande do Sul. As a result, we analyzed the initial interactions and the first intervention for these contexts, so that positive and negative aspects are identified in the practice of teachers, as well as in their relationship with their peers and the school community. The main difficulty encountered was the lack of school commitment of students and also the family to the learning process in the return to face-to-face teaching. On the other hand, the most emphasized positive aspect was the return to the school environment after an emergency remote education period. The importance of establishing a cyclical and dynamic process in the interaction and collaboration between researchers and basic education is highlighted, so that it is effective to assist in the school environment, using data to contribute directly to school, and not only to record research.
Downloads
References
Almeida, S. F. C. D., & Aguiar, R. M. R. (2017). A pesquisa-intervenção na formação continuada de professores e o dispositivo de análise das práticas profissionais, de orientação psicanalítica: revisitando algumas questões e considerações. Educar em Revista, 89-101.
Bezerra, N. P. X., Veloso, A. P., & Ribeiro, E. (2021). Ressignificando a prática docente: experiências em tempos de pandemia. Práticas Educativas, Memórias e Oralidades, 3(2), 323917. https://doi.org/10.47149/pemo.v2i3.3917
Borges, F. A., & Cyrino, M. C. D. C. T. (2020). Encontro formativo de professores e licenciandos em matemática em uma comunidade de prática: alguns aspectos em destaque. Revista Educação e Linguagens, 9(16), 435-461. https://doi.org/10.33871/22386084.2020.9.16.435-461
Cardoso, A. G. R., Silva, N. C., Martins, A. A. P., Montenegro, A. V., Pereira, L. C. S., & Santos, H. L. G. (2022). O retorno de atividades acadêmicas presenciais no ensino médio no pós-pandemia na visão de discentes. Ciências & Ideias, 13(3), 81-92. https://doi.org/10.22407/2176-1477/2022.v13i3.2207
Cyrino, M. C. C. T. (2013). Formação de professores que ensinam matemática em comunidades de prática [Apresentação de trabalho]. Anais do 7º Congreso Iberoamericano de Educación Matemática da Sociedade Brasileira de Educação Matemática, Montevideo, UY.
Cyrino, M. C. C. T. (2016). Desenvolvimento da identidade profissional de professores de matemática em comunidades de prática: reificações do ensino do raciocínio proporcional. Bolema: Boletim de Educação Matemática, 30(1), 165-187.
Estevam, E. J. G., & Cyrino, M. C. D. C. T. (2019). Condicionantes de aprendizagens de Professores que Ensinam Matemática em contextos de Comunidades de Prática. Alexandria: Revista de Educação em Ciência e Tecnologia, 12(1), 227-253. https://doi.org/10.5007/1982-5153.2019v12n1p227
Freire, F., Cunha, R. C. O. B., & Pucci, R. H. P. (2023). Interlocuções de professores e organização do trabalho pedagógico no contexto do trabalho coletivo. Acta Scientiarum. Education, 45(1), e54746. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v45i1.54746
Garcia, T. M. R., & Cyrino, M. C. D. C. T. (2019). Identidade profissional de professores que ensinam matemática em uma Comunidade de Prática. Revista Paranaense de Educação Matemática, 8(15), 33-61. https://doi.org/10.33871/22385800.2019.8.15.33-61
Gil, A. C. (2007). Como elaborar projetos de pesquisa. Atlas.
Gravemeijer, K. P. E., & Cobb, P. (2006). Design research from the learning design perspective. In J. J. H. Van Den Akker, K. P. E. Gravemeijer, S. Mckenney, & N. Nieveen (Eds.), Educational design research (pp. 17-51). Routledge.
Imbernón, F. F. D. (2001). Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. Cortez.
Junges, F. C., Ketzer, C. M., & Oliveira, V. M. A. (2018). Formação continuada de professores: saberes ressignificados e práticas docentes transformadas. Educação & Formação, 3(9), 88-101. https://doi.org/10.25053/redufor.v3i9.858
Minayo, M. C. S. (2015). O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa. Hucitec.
Nóvoa, A. (2002). Formação de professores e trabalho pedagógico. Educa.
Nóvoa, A., & Alvin, Y. C. (2021). Os professores depois da pandemia. Educação & Sociedade, 42(1), e249236. https://doi.org/10.1590/ES.249236
Oliveira, L. H. R. (2006). Trabalho coletivo em educação: os desafios para a construção de uma experiência educacional fundamentada na cooperação em uma escola municipal de São Paulo [Dissertação de Mestrado, Universidade de São Paulo].
Oliveira, C. P., Peres, J. O., & Azevedo, G. X (2021). Parceria entre escola e família no desenvolvimento do aluno durante a pandemia de COVID-19. Revista de Estudo em Educação, 7(1), 70-86.
Paez, F. M., & Pereira, A. S. (2017). Formação continuada: a visão dos professores de um curso de graduação tecnológica. Acta Scientiarum. Education, 1(39), 567-575. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v39i0.29483
Polonia, A. C., & Dessen, M. A. (2005). Em busca de uma compreensão das relações entre família e escola: relações família-escola. Psicologia Escolar e Educacional, 9(2), 303-312. https://doi.org/10.1590/S1413-85572005000200012
Resolução nº 510, de 07 de abril de 2016. (2016). Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Brasília, DF. https://www.gov.br/conselho-nacional-de-saude/pt-br/acesso-a-informacao/atos-normativos/resolucoes/2016/resolucao-no-510.pdf/view
Ritchhart, R., Church, M., & Morrison, K. (2011). Making thinking visible: how to promote engagement, understanding and independence for all learners. Jossay-Bass.
Silva, A. F.; Abreu, C. B., & Mello, L. S. (2022a). Ensino remoto emergencial: percepções de professores da educação infantil em Palmas (TO). Revista Docência e Cibercultura, 6(5), 31-49. https://doi.org/10.12957/redoc.2022.66188
Silva, C. A. P., Sá, I. R., Domingues, M. G., & Aparício, A. S. M. (2022b). Transição do ensino presencial para o ensino remoto em época de pandemia. Revista de Ensino, Educação e Ciências Humanas, 23(1), 69-77. https://doi.org/10.17921/2447-8733.2022v23n1p69-77
Soares, R. G., Corrêa, S. L. P., Folmer, V., & Copetti, J. (2022). A problematização como ferramenta de formação de professores sobre metodologias ativas. Acta Scientiarum. Education, 44(1), e52168. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v44i1.52168
Souza, W. C., Souza, M. J., & Santos, D. F. A. (2018). Pensar a prática na perspectiva da socialização profissional: considerações da aproximação entre escola e universidade. Revista Humanidades e Inovação 5(8), 136-142.
Wenger, E. (1998). Communities of practice: learning, meaning and identity. Cambridge University Press.
Wenger, E., Mcdermontt, R., & Snyder, W. M. (2002). Cultivating communities of practice. Harvard Business School Press.
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in part or in its entirety.
The copyright belongs exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal are the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distributing the material in any medium or format) and adaptation (remixing, transforming, and building upon the material thus licensed for any purpose, including commercial purposes) are permitted.
It is recommended that you read this link for more information on the subject: providing credits and references correctly, among other crucial details for the proper use of the licensed material.