Representations of Nationalism and Patriotism in Primary Schools in Caxias do Sul (1939-1955)
Abstract
This study aims to analyze the representations of nationalism articulated with the conceptions of a progressive education, present in the practices and materials that made up the school culture, in primary education in the municipality of Caxias do Sul, located in the Serra Gaúcha, between the years of 1939 and 1955. Therefore, the study is developed from the perspective of Cultural History, thinking “[…] culture as a set of meanings shared and constructed by men to explain the world” (Pesavento, 2012, p. 15); in the understanding that the representations are intertwined in a multiplicity of ways that the subjects have to express themselves: written texts, images, rituals, practices, discourses and materials (Chartier, 2002). In this perspective, we supported ourselves methodologically in the documental analysis, having as source for the research: photographs, circulars, Teaching Programs and a Pedagogical periodical entitled Despertar - documents produced by the public teaching organ; and also other print media, the product of a local press; sources that were accessed from the João Spadari Adami Historical Archive of Caxias do Sul and the Hemeroteca Digital da Biblioteca Nacional. As considerations, the study made it possible to recognize that in this region of the south of the country, ideas for renewing pedagogical practices circulated among public schools with the encouragement and organization, by the municipal teaching body, of a series of propositions that mixed actions and materials considered modern, with practices that exercised conducts to strengthen a patriotic spirit, constituent of a model of Brazilian citizen projected by nationalist ideas.
Downloads
References
Arquivo Histórico Municipal João Spadari Adami [AHMJSA]. (1943). Programa de Ensino para as Escolas Municipais. Caxias do Sul, RS: Prefeitura Municipal de Caxias.
Bastos, M. H. C. (2005). A revista do Ensino do Rio Grande do Sul (1939-1942). O Novo e o Nacional em revista. Pelotas, RS: Seiva.
Bomeny, H. M. B. (1999). Três decretos e um ministério: a propósito da educação no Estado Novo. In D. Pandolfi, Repensando o Estado Novo (p. 137-166). Rio de Janeiro, RJ: Fundação Getúlio Vargas.
Brombati, C. M. (1947). Colaboração e boa vontade. Jornal Despertar. Arquivo Histórico Municipal João Spadari Adami, Caxias do Sul.
Cabral, P. H. R. (2016). O nacionalismo brasileiro na égide do Estado Getulista (Monografia de Graduação). Universidade de Brasília, Brasília.
Chartier, R. (2002). A história cultural: entre práticas e representações. Portugal, PT: Difel.
Circular nº 3. (1941, julho). Correspondência Ensino Municipal. Arquivo Histórico Municipal João Spadari Adami, Caxias do Sul.
Cinema Educativo. (1951, junho). Diário do Nordeste, 5(1), 2. Recuperado de https://memoria.bn.gov.br/DocReader/docreader.aspx?bib=882313&pesq=%22Cinema%20Educativo%22&pagfis=42
Colaboração e Boa Vontade. (1948). Despertar, 7-8(2), 4. Recuperado de http://memoria.bn.br/docreader/DocReader.aspx?bib=882305&pagfis=60
Desenvolvimento das bibliotecas municipais. (1950). Despertar, 24(3), 8. Recuperado de https://memoria.bn.br/DocReader/DocReader.aspx?bib=882305&Pesq=canto&pagfis=200
Educação e Ensino. (1948a). Despertar, 9(2), 6. Recuperado de http://memoria.bn.br/docreader/DocReader.aspx?bib=882305&pagfis=74
Educação e Ensino. (1948b). Despertar, 10(2), 2. Recuperado de http://memoria.bn.br/docreader/DocReader.aspx?bib=882305&pagfis=90
Educação e Ensino. (1949). Despertar, 12(2). Recuperado de https://memoria.bn.gov.br/DocReader/docreader.aspx?bib=882305&pasta=ano%20194&pesq=%22ginástica%22&pagfis=116
Escolano Benito, A. (2021). Emoções e educação: a construção histórica da educação emocional. Campinas, SP: Mercado das Letras.
Gertz, R. E. (2005). O Estado Novo no Rio Grande do Sul. Passo Fundo, RS: Universidade de Passo Fundo.
Kulesza, W. A. (2016). Lourenço Filho e a nacionalização do ensino primário (1917-1945). Inter-Ação, 41(1), 1-22. DOI: https://doi.org/10.5216/ia.v41i1.38969
Lourenço Filho, M. B. (1969). Introdução ao Estudo da Escola Nova (10a ed.). São Paulo, SP: Melhoramentos.
Mauad, A. M. (2008). Poses e flagrantes: ensaios sobre história e fotografias. Niterói, RJ: UFF.
Noticiário. (1951a). Despertar, 38(5). Recuperado de https://memoria.bn.gov.br/DocReader/docreader.aspx?bib=882305&pasta=ano%20194&pesq=%22poesias%20patrióticas%22&pagfis=283
Noticiário. (1951b). Despertar, 37(5). Recuperado de https://memoria.bn.gov.br/DocReader/docreader.aspx?bib=882305&pasta=ano%20195&pesq=%22projeções%22&pagfis=278
Penna, M. L. (2010). Fernando de Azevedo. Recife, PE: Fundação Joaquim Nabuco; Massangana.
Peres, E. T. (2000). Aprendendo formas de pensar, de sentir e de agir a escola como oficina da vida: discursos pedagógicos e práticas escolares da escola pública primária gaúcha (1909-1959) (Tese de Doutorado). Universidade do Vale do Rio dos Sinos, São Leopoldo.
Peres, E. T. (2016). Currículo e práticas escolares da escola primária gaúcha no período da implantação da escola graduada e da institucionalização da modernidade pedagógica (1909-1959). In L. S. Grazziotin, & D. B. Almeida. Colégios elementares e Grupos Escolares no Rio Grande do Sul: memórias e cultura escolar - séculos XIX e XX (p. 30-64). São Leopoldo, RS: Oikos.
Pesavento, S. J. (2012). História & história cultural. Belo Horizonte, MG: Autêntica.
Quadros, C. (2016). Reforma, ciência e profissionalização da educação: o Centro de Pesquisas e Orientação Educacionais do Rio Grande do Sul (Tese de Doutorado). Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
Rech, G. L., & Luchese, T. A. (2018). Escolas Italianas no Rio Grande do Sul: pesquisa e documentos. Caxias do Sul, RS: Educs.
Regimento interno das escolas municipais. (1948). Despertar, 9(2), 7. Recuperado de https://memoria.bn.gov.br/DocReader/docreader.aspx?bib=882305&pasta=ano%20194&pesq=%22regimento%22&pagfis=26
Relatório (1939, fevereiro). Relatório apresentado ao Exmo. Sr. Dr. J. P. Coleho de Souza. D.D. Secretário da Educação e Saúde Pública pelo Diretor da Seção Administrativa, encarregado dos serviços atinentes à nacionalização do ensino. Arquivo Público do Rio Grande do Sul, Porto Alegre.
Romanelli, O. O. (1986). História da educação no Brasil (1930/1973). Petrópolis, RJ: Vozes.
Souza, R. F. (2013). Objetos de ensino: a renovação pedagógica e material da escola primária no Brasil, no século XX. Educar em Revista, 49, p. 103-120. DOI: doi.org/10.1590/S0104-40602013000300007
Stephanou, M. (2011). Discursos médicos e a educação sanitária na escola brasileira. In M. Stephanou, & M. H. C. Bastos, Histórias e memórias da educação no Brasil (Vol. III, séc. XX, p. 142-164). Petrópolis, RJ: Vozes.
Valdemarin, V. T. (2010). História dos métodos e materiais de ensino: a escola nova e seus modos de uso. São Paulo, SP: Cortez.
Vargas, G. (1934). O cinema nacional elemento de aproximação dos habitantes do país (Discurso pronunciado na manifestação promovida pelos cinematografistas, em 25 de junho de 1934). Biblioteca da Presidência da República. Recuperado de http://www.biblioteca.presidencia.gov.br/presidencia/ex-presidentes/getulio-vargas/discursos/1934/04.pdf/view
DECLARATION OF ORIGINALITY AND COPYRIGHTS
I declare that this article is original and has not been submitted for publication in any other national or international journal, either in part or in its entirety.
The copyright belongs exclusively to the authors. The licensing rights used by the journal are the Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY 4.0) license: sharing (copying and distributing the material in any medium or format) and adaptation (remixing, transforming, and building upon the material thus licensed for any purpose, including commercial purposes) are permitted.
It is recommended that you read this link for more information on the subject: providing credits and references correctly, among other crucial details for the proper use of the licensed material.