Memes, online education and teacher training in digital culture

Keywords: education; teacher; training; digital culture.

Abstract

The culture of memes is actualized through the exercise of networked authorship and the playfulness that each individual brings to the communicative dynamics of digital culture. Therefore, it is essential to understand how the language of memes creates learning situations and, above all, how it can mobilize pedagogical practices. Thus, this article aims to analyze the meanings, significances, and digital competencies that internet memes can mobilize in the process of teacher education. The text presents qualitative research of a bibliographic nature and used an online questionnaire as the main data collection instrument, applied via Google Forms to a group of teachers in initial training, linked to a higher education institution in the interior of Sergipe in 2023. The study concludes that memes challenge teacher education as they can stimulate the development of didactic strategies and digital competencies that enable learning situations mobilized by online authorship, content curation, interactivity, and collaborative learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bergson, H. (2004). O riso: ensaio sobre a significação da comicidade (I. C. Benedetti, Trad.). Martins Fontes.

Bentes, I. (2016, 31 outubro). A memética e a era da pós-verdade. Revista Cult. https://revistacult.uol.com.br/home/a-memetica-e-a-era-da-pos-verdade/

Chagas, V. (2020). A cultura dos memes: aspectos sociológicos e dimensões políticas de um fenômeno do mundo digital. Edufba.

Chagas, V. (2024). A cultura dos memes no Brasil. agendas e desafios de pesquisa sobre uma das únicas instituições que se mantêm de pé no paí. Edufba.

Knobel e Lankshear (2019). C. A new literacies sampler. Routledge.

Oliveira, K. E. J. (2020). A ciência dos memes e os memes da ciência: educação e divulgação científica na Cultura digital [Tese de Doutorado em Educação, Universidade Tiradentes].

Oliveira, K. E. J., Couto, E. S., & Porto, C. (2021). “Não sou obrigado a ser Cult”: o museu de memes enquanto espaço de Educação, Inovação e divulgação científica. Revista da FAEEBA - Educação e Contemporaneidade, 30(64), 210-225. https://doi.org/10.21879/faeeba2358-0194.2021.v30.n64.p210-225

Oliveira, K. E., Porto, C., & Santos, E. (Orgs.), (2022). Memes e educação na cibercultura. Editus.

Resolução nº 510, de 7 de abril de 2016. (2016, 7 de abril). Esta Resolução dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais cujos procedimentos metodológicos envolvam a utilização de dados diretamente obtidos com os participantes ou de informações identificáveis ou que possam acarretar riscos maiores do que os existentes na vida cotidiana, na forma definida nesta Resolução. Ministério da Saúde. https://www.gov.br/conselho-nacional-de-saude/pt-br/atos-normativos/resolucoes/2016/resolucao-no-510.pdf/view

Santos, E. (2019). Pesquisa-formação na cibercultura. EDUFPI.

Published
2025-07-11
How to Cite
Oliveira, K. E. de J., Porto, C. de M., & Rabelo, S. F. (2025). Memes, online education and teacher training in digital culture. Acta Scientiarum. Education, 47(1), e71096. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v47i1.71096
Section
Teachers' Formation and Public Policy